Back2Basic met incasso

De wereld van online betalen staat nooit stil. Pay.nl houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van verschillende betaalopties. Er zijn begin 2017 enkele wijzigingen doorgevoerd in de Incasso, ook wel SEPA direct debit genoemd, welke we voor u op een rijtje hebben gezet.

Eind 2013 ontwikkelden de banken een systeem waarmee consumenten bij eenmalige en herhaaldelijke betalingen meer inzicht zouden moeten krijgen voordat de betaling daadwerkelijk werd uitgevoerd. De betaling werd daarom eerst voorgemeld en pas daadwerkelijk afgeschreven na een wachttijd.

First incasso wordt optioneel en versnelling bijschrijving incasso-opdrachten.
04-01-2017

Herhaalde (Recurring) Incasso's:

  • De first incasso: De eerste van een reeks betalingen met een 'wachttijd' van ongeveer 8 dagen.
  • De next incasso: Een vervolg betaling, met een 'wachttijd' van ongeveer 5 dagen.
  • De last incasso: De laatste van een reeks betalingen.

Naast deze herhaalde incasso's bestaan ook separate (Eenmalige) incasso's. Deze vorm van incasso wordt voornamelijk gebruikt voor eenmalige aankopen, maar gek genoeg worden ook door veel partijen de herhaalde incasso's als telkens een eenmalige incasso aangeboden. Voordeel hiervan is dat de verwerkingstijd van de eerste en de opvolgende incasso's allemaal gelijk zijn:

  • De single incasso: Een eenmalige incasso opdracht met een ‘wachttijd’ van ongeveer 8 dagen.

Wijziging per 2017

De first incasso wordt optioneel en hoeft dus niet meer als variabele meegestuurd worden. Daarnaast worden alle incasso-opdrachten sneller verwerkt

Na de invoer destijds in 2013 heeft Pay.nl deze werkwijze geëvalueerd. Hierbij zijn we tot de conclusie gekomen dat ondanks deze voormeldingen geen sprake is van een vermindering in het aantal klantstorneringen.

Bij een groot deel van de klanten werkte het zelfs averechts. Het onderdeel aankomende incasso's in de apps en online portalen van de banken werd door de consument slechts sporadisch gevonden. Wat resulteerde in het gevoel bij de consument dat er plotseling (na 8 tot 10 dagen) alsnog een bedrag werd afgeschreven.

De last werd zelden gebruikt, de meeste dienstverleners bieden een doorlopende dienstverlening met voorafbetaling aan, waardoor een opzegging telkens als plotseling werd ervaren en er geen last werd uitgevoerd.

Een bijkomend nadeel voor de Merchant is, dat bij het aangaan van een betaald abonnement, zij bij de eerste incasso zeker 10 dagen later haar geld pas ontvangt.

Wij zijn dus sterk voorstander van het direct incasseren. De eindgebruiker ziet direct zijn afschrijving aan het saldo en de Merchant heeft sneller haar geld. Indien de consument de betaling wil terugdraaien kan dit meteen bij het zien van de afschrijving. Het bedrag wordt vrijwel direct bijgeschreven op de rekening van de eindgebruiker, de Merchant krijgt vervolgens een signaal waarna de dienstverlening kan worden gestaakt.

Door het optioneel maken van de first incasso en het sneller bijschrijven is er volgens ons een slag gemaakt in klantervaring. Voor zowel de Merchant, als de eindgebruiker.

Klantstorneringen

Elke afzonderlijke Nederlandse bank gaat anders om met de afhandeling van een incasso indien de eindgebruiker onvoldoende saldo heeft. Rabobank storneert de incasso-opdracht bijvoorbeeld direct, ABN AMRO en ING blijven daarentegen tot 4 werkdagen achtereen pogingen tot incassering ondernemen alvorens een stornering te verwerken.
<

Wat moet u doen?

De bijschrijving in uw statistieken is zichtbaar zodra de betaling van de eindgebruiker is op onze rekening is bijgeschreven. Effectief gaan de banken de opdrachten na 2 in plaats van 5 werkdagen doorsturen. U ziet het bedrag dus sneller terug op uw overzichten.

De vrijgavetermijnen zoals worden gehanteerd blijven van kracht.

Voor herhaalde betalingen zullen wij vanaf begin 2017 automatisch overschakelen, zodat de first, next en last allemaal als single worden uitgevoerd en deze dus allemaal een kortere bijschrijftermijn krijgen.

Vanaf eind januari worden alle incasso opdrachten dus gewoon direct verwerkt, zonder wachttijd.

GERELATEERD NIEUWS


  • Optimalisatie incasso en nieuw betaalscherm
    De komst van SEPA heeft invloed op diverse…
    lees verder
  • Incasso onder de loep
    Voor het uitvoeren van herhaalde betalingen, denkt men…
    lees verder