Betaald via Pay.nl

Heb je een vraag over een betaling?

Op deze pagina vind je meer informatie over Pay. Heb je een vraag over een bestelling, neem dan contact op met de (web)shop waar je de bestelling hebt geplaatst.

PAY. Beeldbank fotografie0992
PAY. Beeldbank fotografie0992

Pay. is vermeld op je bank- of creditcardafschrift. Wat betekent dat?

Pay. is een betaalprovider. Dit betekent dat wij, onder toezicht van De Nederlandsche Bank, (online) betalingen mogelijk maken. Als er een betaling aan Pay.nl op jouw bank- of creditcardafschrift staat, is er een betaling uitgevoerd via onze systemen. Om de betaling veilig te beheren, betaal je bij een (online) winkel via Pay.nl. Daarna boeken we de betaling over naar de winkel of webshop waar de betaling voor bestemd is. 

Wat moet ik doen als...

... ik de webshop niet vertrouw en meer zekerheid wil?

Alle bij PAY. aangesloten webshops worden uitgebreid gescreend. Het kan dan nog steeds voorkomen dat een webwinkelier niet legitiem handelt. Wanneer je dat vermoedt, kun je contact met ons opnemen.

En zoals bij alle online aankopen geldt: gebruik altijd je gezond verstand. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook het geval.

... ik de contactgegevens van de webshop niet kan vinden?

Als je een vraag hebt over een betaling of in contact wil komen met de website of webshop waar je een betaling hebt gedaan, kun je ons betalingsformulier invullen.

... ik geen opdracht heb gegeven voor een betaling?

Als je vermoedt dat er fraude gepleegd is, verzoeken we je allereerst na te kijken of je de betaling toch niet herkent. Informatie over je betaling kun je binnen 1 minuut aanvragen via een informatieverzoek. Wil je meer informatie over fraude? Lees dan onze informatiepagina over fraude.

... ik wil weten of mijn betaling wel correct is ontvangen?

Heb je een betaling gedaan aan een website of webwinkel en wil je weten of deze correct is aangekomen? Dit kan je controleren via het betalingsformulier.

Wanneer je dit formulier invult, zie je de contactgegevens van de desbetreffende webwinkel. Omdat sommige bedrijven handelen onder verschillende handelsnamen kan het zijn dat de bedrijfsnaam niet overeenkomt met de URL van de webwinkel of website.

... ik bij een overboeking het verkeerde kenmerk heb vermeld?

Wanneer je bij een bankoverschrijving een foutief betalingskenmerk gebruikt, proberen we deze betaling alsnog te koppelen aan de juiste transactie. Kunnen we geen transactie vinden? Dan wordt deze direct teruggestort naar je rekening. Je hebt je geld dan vaak al de volgende dag weer terug. Bij overboekingen tussen verschillende banken kan dit echter enkele dagen duren. Voor buitenlandse overboekingen kan dit zelfs 5 tot 10 werkdagen in beslag nemen.

Als je het bedrag nogmaals overmaakt onder vermelding van het juiste betalingskenmerk, dan kunnen we de betaling koppelen en is de transactie alsnog voltooid. Eventueel kun je er ook voor kiezen om de bestelling opnieuw te plaatsen bij de webwinkel. Vervolgens kun je deze via een andere betaalmethode betalen.

... ik een verkeerde overboeking heb gedaan?

Zodra we een betaling ontvangen en deze niet overeenstemt met de bekende gegevens en/of de transactieomschrijving van de overboeking, dan worden de gelden teruggestort op je rekening. Dit neemt maximaal 3 werkdagen in beslag.

... ik een abonnementdienst wil opzeggen?

Wanneer je een abonnementsdienst afneemt waarvoor PAY. de betalingen verzorgt en deze wil opzeggen, neem je contact op met de desbetreffende website of webwinkel. Via ons informatieverzoekformulier kun je de contactgegevens van het bedrijf opzoeken. Voor bedrijven die abonnementsdiensten verkopen hebben we een aantal regels opgesteld. Zo is de screening door PAY. strenger en moet er een klantenservice aanwezig te zijn.

Kun je de de klantenservice van de website niet bereiken of heb je een klacht over de dienstverlening van deze website? Vul dan het contactformulier in of bel tijdens kantooruren met onze klantenservice op 0900-payinfo (0900-  729 4636 (€ 0,15 per minuut)).

... ik mijn bestelling nog niet heb ontvangen?

Zodra een transactie in ons systeem de status 'betaald' krijgt, gaat er direct een seintje met deze informatie vanuit PAY. naar de webwinkel. De webwinkelier kan dan de bestelling verder afhandelen. Heb je geen contactgegevens van de webshop? Via ons informatieverzoekformulier kun je de contactgegevens van het bedrijf opzoeken.

Kun je de webwinkelier niet bereiken of heb je een klacht over de dienstverlening van deze webshop? Vul dan het contactformulier in of bel tijdens kantooruren met onze klantenservice op 0900-payinfo (0900-  729 4636 (€ 0,15 per minuut)).

Ondanks een zorgvuldige uitgebreide screening kan het zijn dat een webshop ineens niet meer uitlevert. Het is voor PAY. van grote waarde om deze signalen zo snel mogelijk te ontvangen. Daarom hanteren we bij  oplichting & fraude een garantiefonds. Wil je weten of je daarvoor in aanmerking komt? Ga naar https://www.pay.nl/garantiefonds.

... ik een bestelling wil annuleren?

Als je een bestelling wil annuleren die je al hebt betaald, moet je daarvoor contact opnemen met de desbetreffende webshop. Via ons informatieverzoekformulier kun je de contactgegevens van het bedrijf opzoeken. Voor alle aankopen die je online doet, is de Wet Koop op Afstand van toepassing. Meer informatie hierover vind je op de website van consuwijzer, een initiatief van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

... ik een bestelling wil retourneren/ruilen?

Als je een bestelling wil retourneren of ruilen, moet je daarvoor contact opnemen met de desbetreffende webshop. Via ons informatieverzoekformulier kan je de contactgegevens van het bedrijf opzoeken. Voor alle aankopen die je online doet, is de Wet Koop op Afstand van toepassing. Meer informatie hierover vind je op de website van de consuwijzer, een initiatief van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).