FAQ

Veelgestelde vragen.

Om jou zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben wij een aantal veelgestelde vragen voor jou verzameld en beantwoord. Heb je een vraag aan Pay? Kijk dan eerst op deze pagina en vind jouw antwoord in deze FAQ.

Staat jouw vraag hieronder niet beantwoord? Neem dan contact op met één van de afdelingen van Pay.

Algemeen.

Wat doet Pay. precies?

Wij verwerken honderduizenden online en instore (pin) betalingen per dag voor ruim 15.000 (web)winkels. Wij zijn dus een Payment Service Provider (PSP). Iedere betaling die wij verzorgen, verloopt via Stichting Pay.nl. Als jij een betaling verricht bij één van onze klanten, vindt je Stichting Pay.nl ook op jouw rekeningafschrift of het betaalscherm.

Waarom via Stichting Pay.nl? Nou, omdat wij op die manier ervoor kunnen zorgen dat online betalen veilig verloopt. Zowel voor onze klanten als een ieder die via ons een betaling verricht. Bekijk de betaalstroom.

Wat zijn de voordelen van een Payment Service Provider?

Het grootste voordeel van een Payment Service Provider (PSP) is de vermindering in administratiekosten voor de ondernemer. Pay. maakt dit mogelijk door betalingen te verzamelen en op gewenste momenten (dagelijks, wekelijks of maandelijks) het gehele tegoed aan jou over te maken.

Daarnaast is de ruime keuze uit betaalservices ook een groot voordeel. Hiermee kunnen ondernemers namelijk beter en makkelijker op hun doelgroepen inspelen. Ook de service bij betaling die wij bieden aan consumenten wordt door veel van onze klanten gezien als een voordeel. In het geval van problemen bij de betaling zijn die in de meeste gevallen snel opgelost. Hierdoor spaart de klant kostbare tijd.

Gelden er wettelijke regels voor webshops?

Jazeker. Er zijn een aantal regels waaraan webshops zich dienen te houden. Het meest actuele overzicht vindt jij op de website van de Autoriteit Consument & Markt.

Het is aan te raden om de checklist te volgen die op de website van de ACM is te downloaden. Met de checklist kan je snel nagaan of jouw webwinkel in grote lijnen aan de eisen voldoet.

Betaalmethoden.

Hoe weet ik welke betaalmethoden in een land worden gebruikt?

In Nederland is iDEAL verreweg de meest gebruikte betaalmethode. Maar hoe zit dat in België? En wat is de populairste manier van betalen in Duitsland?

Op onze tarieven-pagina vind je een overzicht van de transactiekosten; daar vind je ook meteen welke betaalmethode in welke landen wordt geaccepteerd. Heb jij een betaalmethode nodig die nog niet door ons wordt aangeboden? Neem dan contact met ons op zodat wij kunnen onderzoeken of de betaalmethode een welkome aanvulling is binnen Pay.

Wat zijn de kosten voor het gebruik van een betaalmethode?

De kosten voor het gebruik van een betaalmethode zijn afhankelijk van jouw pakket en de geselecteerde betaalmethode. Standaard betaal je een x aantal cent per transactie. Bij sommige betaalmethoden zoals Bancontact en creditcard betaal je daarnaast nog een percentage van de transactiewaarde.

Een compleet overzicht van betaalmethoden met bijbehoren kosten vind je op onze tarieven pagina.

Welke betaalmethoden kan ik accepteren in mijn webshop?

Pay. biedt meer dan 40 verschillende betaalmethoden. Populaire betaalmethoden zoals iDEAL, Bancontact of Overboeking zijn in alle pakketten beschikbaar. Wil jij gebruik maken van bijvoorbeeld de betaalmethode incasso dan dien je een betaald pakket te nemen.

Op onze betaalmethoden pagina vind je een overzicht van alle betaalmethoden. Op de tarieven pagina staan de transactiekosten vermeld, en de landen waar ze worden gebruikt.

Moet ik extra contracten afsluiten voor een betaalmethode?

Nee dat is niet nodig. Jij ondertekent de Pay. overeenkomst en wij zorgen ervoor dat alle door jou gewenste betaalmethoden beschikbaar zijn.

Is het mogelijk om herhaalbetalingen uit te voeren?

Ja, dat is mogelijk. Via een recurring incasso kan jij iedere periode een vast bedrag van een klant incasseren. Deze vorm van betaling wordt vaak gebruikt bij lidmaatschap / abonnementen.

De betaalmethode incasso is beschikbaar vanaf het Professional pakket. Om deze vorm van betalen te kunnen gebruiken dien jij je te houden aan een aantal regels die wij beschreven hebben in het document: 'incasso ins & outs'.

Features.

Welke functies biedt de Pay. app?

Met de Pay. app heb jij altijd alle belangrijke informatie over jouw online betaalverkeer en systeem bij de hand. Verschillende handige functionaliteiten van het Admin Panel hebben we in onze app verwerkt, zoals bijvoorbeeld het maken en versturen van betaallinks, een transactieoverzicht met gedetailleerde informatie over elke betaling en statistische informatie, zoals jouw omzet per dag, maand of kwartaal.

De Pay. app is gratis beschikbaar voor iPhone en Android toestellen.

Kan ik een handelsnaam weergeven bij een transactie?

Ja, dit is mogelijk vanaf een betaald pakket. In het gratis Pioneer pakket kan jij bij een betaling enkel jouw bedrijfsnaam weergeven.

Als jij jouw handelsnaam wil weergeven op het betaalscherm en op het rekeningafschrift van de klant dan dien je minimaal over het Professional pakket te beschikken. Voorwaarde is dat de handelsnaam vermeld staat op het KvK uittreksel.

Kan ik de transacties importeren in mijn boekhoudprogramma?

Pay. biedt de mogelijkheid om MT940 en CSV bestanden te exporteren. Dit zijn twee formaten die door vrijwel elk boekhoudprogramma geïmporteerd kan worden.

In het Pioneer pakket kan jij deze bestanden alleen per uitbetaling genereren. Vanaf een betaald pakket kan jij één MT940 of CSV bestand exporteren waarin meerdere betalingen gegroepeerd zijn. Op deze manier hoef je maar één bestand in te lezen in jouw favoriete boekhoudprogramma.

Pakketten.

Welke pakketten bied Pay. aan?

Pay. biedt 3 pakketten aan: het gratis Pioneer pakket en de betaalde pakketten: Professional en Business. De pakketten verschillen in de tarieven en beschikbare features.

Daarnaast bieden we nog een Alliance pakket aan waarmee jij zelf merchants kan toevoegen en beheren. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Wat zijn de setup- en maandelijkse kosten per pakket?

Wij rekenen geen setupkosten. In het Pioneer pakket heb jij tevens ook geen maandelijkse kosten. De maandelijkse kosten voor het Professional pakket bedragen € 25,00 en het Business pakket wordt op maat gemaakt.

Een compleet overzicht van de kosten per pakket vind je op onze tarieven pagina.

Is het mogelijk om Pay. gratis te proberen?

Ja, dat is mogelijk. Via ons gratis Pioneer pakket kan jij zonder setup- of maandelijkse kosten kennis maken met de diensten van Pay.

Hoelang mag ik het Pioneer pakket proberen?

Er zitten geen limieten aan het aantal transacties / maanden dat jij gebruik kan maken van het gratis Pioneer pakket. Jij kan dit pakket dus onbeperkt gebruiken.

Implementatie.

Hoe kan ik de betaalmethoden integreren in mijn webshop?

De eenvoudigste manier om de betaalmethoden te implementeren binnen jouw webshop is via een plugin. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van een webshop systeem als Magento, WooCommmerce of Prestahop dan kan je via plugin de Pay. betaalmethoden weergeven op jouw website. Met behulp van de bijgeleverde stap-voor-stap handleiding kan jij binnen 15 minuten jouw eerste betaling ontvangen. Pay. biedt voor meer dan 20 verschillende webshop systemen een plugin aan.

Wil jij meer flexibiliteit / controle en wil jij onze betaalmethoden integreren in jouw eigen software? Dan kan jij aan de slag met onze API's. Met de beschikbare voorbeeldcode, API testsuite en API handleidingen is de realisatie voor de gemiddelde ontwikkelaar een fluitje van een cent.

Wat is een webshop plugin?

Een plugin is een stukje software waarmee jij heel eenvoudig onze betaalmethoden kan koppelen aan bestaande webshop systemen. Op deze manier kan jij jouw klanten snel en eenvoudig de gewenste gewenste betaalmethoden aanbieden.

Overigens zijn er ook plugins beschikbaar voor hosting- factuur- en crowdfunding systemen. Is de door jou gewenste plugin niet beschikbaar? Neem dan contact met ons op, wellicht dat we de plugin binnen korte tijd kunnen realiseren.

Welke webshop plugins heeft Pay. beschikbaar?

De bekendste webshop systemen zijn: Magento, WooCommerce, Prestashop, OpenCart, OSCommerce, VirtueMart en CS-cart. Vanzelfsprekend bieden wij voor al deze systemen een plugin waarmee jij de betaalmethoden van Pay. kan gebruiken binnen jouw webshop. Maar ook voor minder bekende systemen als Hikashop, MijoShop en Zencart bieden wij kant-en-klare oplossingen.

Een compleet overzicht van beschikbare plugins vind je op onze plugins pagina.

Er is geen plugin voor mijn webshop beschikbaar, wat nu?

Is er geen plugin beschikbaar voor het door jou gebruikte systeem? Neem dan contact op met onze support afdeling. Wij zullen er alles aan doen om jou alsnog de plugin te kunnen aanbieden. Een en ander is echter wel afhankelijk van het aantal gebruikers / populariteit van het systeem en de geschatte implementatietijd.

Welke API's heb ik nodig voor een custom betaalscherm?

Jij hebt slecht 3 API's nodig om een standaard betaalscherm op te kunnen zetten. Via de API Transaction:getServices haal jij de door jou geselecteerde betaalmethoden op die jij vervolgens weer kan weergeven op jouw betaalpagina.

transactie aanmaken gaat heel eenvoudig via de API: Transaction:start. Jij krijgt o.a een URL terug waarnaar jij de bezoeker dient te sturen om de betaling af te ronden.

Ten slotte kan jij via de API Transaction:info de status van de betaling controleren. Meer info over deze API's vind je in de betreffende documentatie die via het Admin Panel kan worden bekeken. Tevens is er voorbeeldcode beschikbaar die jij als basis kan gebruiken om het betaalscherm te realiseren. Live API's testen? Dan kan met onze handige API testsuite. Meer info over het transactie proces vind je hier.

Wat zijn hosted solutions?

Hosted solution partners hebben standaard koppelingen met ons platform voor jou ontwikkeld. Jij hoeft dus geen plugins te installeren en maakt door het invoeren van jouw service ID en API token binnen enkele klikken een koppeling met ons systeem.

Hosted solution partners die op dit moment een koppeling met ons systeem hebben zijn: Luondo.nl, MyShop.com en Payt.nl. Meer informatie vind je op onze implementatie pagina.

Is het mogelijk om betaallinks aan te maken?

Ja, via ons Admin Panel kan jij custom betaallinks aanmaken. Jij kan per betaallink het volgende opgeven: het bedrag, toegestane betaalmethoden, aantal dagen dat de link geldig is en de dienst waarvoor de betaallink moet worden gegenereerd.

Registreren.

Kan ik een account registreren voor een bedrijf buiten Nederland?

Op dit moment kunnen wij bedrijven accepteren uit de volgende landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, en Zweden

Kan ik voor meerdere bedrijven een account registreren?

Ja. Elk bedrijf dat gebruik gaat maken van de diensten van Pay. dient opnieuw geregistreerd te worden.

Als jij al een account bij Pay. hebt dan kan jij, tijdens het registeren, het e-mailadres en wachtwoord van dit account invoeren zodat het geregistreerde bedrijf automatisch aan jouw account wordt gekoppeld.

Hoe snel kan ik beginnen met het ontvangen van betalingen?

Na jouw registratie kan je direct beginnen met het ontvangen van betalingen. Als wij al jouw documenten hebben ontvangen en deze hebben goedgekeurd, kunnen wij overgaan tot het uitkeren van de openstaande tegoeden.

Ik heb een account geregistreerd maar ben de gegevens kwijt.

Jij kan jouw wachtwoord opvragen door het e-mailadres in te voeren waarmee jij je hebt geregistreerd. Jij ontvangt vervolgens een e-mail waarmee jij jouw wachtwoord kan resetten.

Let op: Bovenstaande e-mail wordt geautomatiseerd verstuurd. Afhankelijk van jouw e-mailclient kan het verstuurde mailtje terecht komen in jouw postvak 'ongewenste email'.

Ik heb geen zakelijke bankrekening, kan ik een account registreren?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wij kunnen alleen bedrijven accepteren met een zakelijke bankrekening.

Welke documenten moet ik aanleveren na het registreren?

Na het registeren dien jij de volgende documenten aan te leveren: kopie van jouw ID-kaart, paspoort of rijbewijs, kopie van jouw rekeningafschrift, kopie van het KVK uittreksel en een ondertekende overeenkomst. De overeenkomst kan je downloaden via het Admin Panel (bedrijfsgegevens pagina).

Jij kan de gevraagde documenten heel eenvoudig via het Admin Panel uploaden. De documenten zullen binnen 1 werkdag worden gecontroleerd. Jij ontvangt een bevestiging na elke gecontroleerd document. Pas als alle documenten goedgekeurd zijn, kunnen wij overgaan tot het uitkeren van jouw tegoeden.

Ontvang ik een referral vergoeding als ik een bedrijf aanbreng?

Pay. biedt een uitgebreid referral programma waarmee jij een beloning ontvangt voor elk aangebracht account. De hoogte van de vergoedingen en meer informatie staan vermeld op deze pagina.

Uitbetaling.

Wanneer krijg ik uitbetaald?

Jij bepaalt zelf wanneer jij jouw tegoeden uitbetaald wil krijgen (clearing frequentie). Via het Admin Panel kan jij dit instellen op dagelijks, wekelijks of maandelijks.

Kan ik mijn tegoeden op verschillende rekeningen ontvangen?

Dit is een optie vanaf het Professional pakket. Jij kan hier per dienst aangeven op welke bankrekening jij de tegoeden wil ontvangen.

Consument.

Wat is Stichting Derdengelden Pay.nl?

Als jij een online betaling hebt gedaan via Pay. dan zie je op jouw bankafschrift 'Stichting Derdengelden Pay.nl' staan. Derdengelden zijn geldsommen van onze merchants die door de stichting worden beheerd.

Het werken met een Stichting Derdengelden garandeert dat Pay. de derdengelden niet mag gebruiken voor andere doeleinden en dat bij een eventueel faillissement de derdengelden gegarandeerd zijn. Kortom jouw betalingen zijn veilig bij Pay.

Ik heb een vraag over een betaling.

Heb jij een vraag over een betaling? Dan kan jij de details van de betaling online opvragen. Tevens zijn wij per email en telefoon bereikbaar via 0900- payinfo (ofwel 0900 - 729 46 36) (€ 0,15 per minuut). Onze klantenservice is bereikbaar vanaf 08.30 tot 17.00 uur.

Er is onterecht geld van mijn rekening geïncasseerd.

Jij kan de details van de betaling online opvragen. Je ontvangt dan tevens de publieke contactgegevens van de betreffende webshop zodat jij zelf contact met ze op kan nemen.

Ik heb per ongeluk een verkeerd betaalkenmerk ingevoerd.

Betalingen worden aan de juiste webshop toegekend op basis van een betaalkenmerk. Indien jij via een overboeking een verkeerd betaalkenmerk hebt ingevoerd dan kunnen wij jouw betaling helaas niet verwerken. Ons systeem zal het binnengekomen bedrag de eerstvolgende werkdag daarom terugstorten op jouw bankrekening.

Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

Pay. verzorgt enkel het betaalverkeer. Wij kunnen jou dus geen informatie geven met betrekking tot de levertijd. Jij dient hiervoor contact op te nemen met de webshop waar jij het betreffende artikel hebt besteld.

Ik wil een bestelling annuleren en het geld retour ontvangen.

Pay. verzorgt enkel het betaalverkeer. Neem contact op met de webshop waar jij het artikel hebt gekocht om de bestelling te annuleren.

Ik kan geen contact krijgen met de webshop.

Indien jij geen contact kan krijgen met de webshop, dan verzoeken wij jou contact met ons op te nemen. Wellicht dat wij jou kunnen voorzien van andere publieke contactgegevens. Mocht dit niet lukken dan gaan wij proberen de webshop te benaderen.

Contact.

Via welke manieren kan ik contact opnemen met Pay?

Heb jij een vraag over een betaling? Dan kan jij de details van de betaling online opvragen. Tevens zijn wij telefonisch bereikbaar via 0900 - payinfo (ofwel 0900- 729 46 36) (€ 0,15 per minuut). Onze klantenservice is bereikbaar vanaf 9:00 tot 17.30 uur.

Ben je een webshop eigenaar en heb jij vragen over de dienstverlening van Pay. dan kan jij ons bereiken via email, telefoon en live chat. De live chat vind jij op zowel onze frontpage als het Admin Panel.

Wanneer is de Pay. support bereikbaar?

Pay. is telefonisch en via de live chat te bereiken op werkdagen van 09:00 tot 17:30 uur. Vragen via de e-mail worden, indien mogelijk, ook in het weekend beantwoord.

Ik wil graag meer informatie voordat ik een account registreer.

Heb je nog vragen over de dienstverlening van Pay? Ons sales team staat jou tijdens kantooruren graag te woord via het telefoonnummer +31(0) 8888 66666 of via de e-mail.

Ik heb een technische vraag, waar kan ik terecht?

Voor technische vragen kan je ons op werkdagen bereiken van 08:30 tot 18:00 uur via de live chat, e-mail of per telefoon: +31 (0) 8888 66622.

Hoe kan ik Business Partner worden van Pay?

Pay. is inmiddels een groot aantal succesvolle samenwerkingen aangegaan. Samenwerkingen waarin we wederzijds profiteren van elkaars kennis, innovatie en netwerk. Wij werken o.a samen met webshop ontwikkelaars, hosted webshops, aanbieders van betaalmethoden en bedrijven die een plugin hebben ontwikkeld die gebruik maakt van Pay.

Vanzelfsprekend zijn wij altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Denk jij dat jouw bedrijf een mooie aanvulling is binnen ons partner netwerk? Vul dan het volgende formulier in.