Zoeken
Sluiten
19 september 2023

De perfecte betaalmix met Pay: een gids voor het e-commerce hoogseizoen 2023.

De perfecte betaalmix met Pay: een gids voor het e-commerce hoogseizoen 2023.

Dit artikel is onderdeel van de serie “De route naar succes”, waarin Pay. je tijdens het hele e-commerce hoogseizoen voorziet van strategische tips om met je webshop optimaal te presteren tijdens de belangrijkste verkoopperiode van het jaar.

Het najaar is hét seizoen om omzetrecords te verbreken. En dus is het tijdens deze periode extra belangrijk dat je webshop klaar is om topprestaties te leveren. Een belangrijk facet van die voorbereiding? De betalingsinfrastructuur. Door de juiste betaalmethoden aan te bieden, verhoog je niet alleen de verkoop maar ook de loyaliteit van je klanten. 

En Pay.'s systemen maken dat je makkelijk. Binnen een paar klikken zet je betaalmethoden aan of uit. Het zou dus eeuwig zonde zijn als je tijdens het hoogseizoen transacties misloopt, simpelweg omdat je niet de juiste betaalopties aanbiedt. Hoe weet je wat de juiste betaalmethoden zijn voor jouw webshop? Hier een handige gids om de perfecte betaalmix voor je webshop samen te stellen. Precies op tijd om het drukste seizoen van het jaar vol vertrouwen tegemoet te treden. Lees snel verder!

Ken je klant.

Elke doelgroep heeft specifieke betaalvoorkeuren. Bied een webshop niet de juiste betaalmethoden aan, dan is een klant zo weer weg. Het beschikbaar maken van de best passende betaalmethoden is dus erg belangrijk voor het maximaliseren van de conversie

Betaalvoorkeuren wisselen per geografisch gebied. Zo is bijvoorbeeld, in Nederland iDEAL een dominante betaalmethode, terwijl in Duitsland SEPA en SOFORT vaak gebruikt worden, en in België gebruikt men het liefst Bancontact. Betaalvoorkeuren wisselen ook op basis van demografische kenmerken. Jonge consumenten betalen bijvoorbeeld graag via achteraf of gespreid betaalmethoden, zoals Riverty en Klarna. Oudere consumenten weer liever met iDEAL of creditcards. Zorg ervoor dat je de betaalvoorkeuren van je doelgroep kent, en deze integreert in je betaalmix met Pay. 

Tips

  • Voer klantonderzoeken uit om betaalvoorkeuren te identificeren. 
  • Analyseer je verkoopgegevens om inzicht te krijgen in welke betaalmethoden het meest worden gebruikt. 

  • Blijf op de hoogte van betaaltrends in de markt om nieuwe methoden te introduceren die aan populariteit winnen


Bied een breed aanbod betaalmethoden aan. 

Een klant wil het liefst een betaalmethode gebruiken die voor hem of haar vertrouwd is. Hoewel het goed is om lokale en populaire betaalmethoden aan te bieden, is het ook belangrijk om een divers scala aan internationale betalingsopties beschikbaar te hebben voor klanten buiten je primaire markt. 

Tips

  • Analyseer de betaalmethoden van je concurrenten. 
  • Overweeg betaalmethoden toe te voegen die niet alleen populair zijn in je thuismarkt, maar ook in secundaire markten die potentieel kunnen groeien. 

  • Test regelmatig de effectiviteit van je betaalmethoden en overweeg wijzigingen op basis van klantfeedback.


Activeer en test tijdig je optimale betaalmix in Pay. Admin

Het activeren van betaalmethoden doe je met Pay. via één druk op de knop. Zo kun je nu al de beste betaalmix uittesten, en profiteer je straks optimaal van de drukste verkoopmomenten van het jaar. Wacht niet tot het laatste moment! 

Tips

  • Bekijk en update regelmatig je instellingen in Pay. Admin. 
  • Voer periodieke tests uit om er zeker van te zijn dat alle betaalmethoden naar behoren werken. 

  • Schakel eventuele nieuwe betaalopties vroegtijdig in, zodat er tijd is om problemen op te lossen voordat het hoogseizoen begint.

online_shop_creditcard_LR_1

Doe je voordeel met Smart Checkout.

Met Pay.'s smart check-out creëer je voor elke klant een naadloze betaalervaring op maat. Op basis van eerder verzamelde data toont de check-out namelijk de betaalmix die het beste aansluit bij hun betaalvoorkeuren. En je past de check-out ook nog eens eenvoudig aan aan je eigen merkidentiteit. Zo vergroot je de kans op conversie.

Tips

  • Checkout personaliseren? Hier staan alle instructies. 
  • Vraag feedback aan klanten over hun checkout-ervaring en implementeer verbeteringen op basis daarvan. 

  • Train je team in de voordelen van smart checkout, zodat ze klanten kunnen ondersteunen en vragen kunnen beantwoorden.


Optimaliseer voor mobiel

De groei van mobiele aankopen is exponentieel. Zorg ervoor dat het afrekenproces op mobiele apparaten net zo soepel en efficiënt is als op desktops.

Tips

  • Zorg ervoor dat je website en afrekenpagina responsief zijn en zich aanpassen aan verschillende schermformaten. 
  • Test de mobiele betaalervaring regelmatig om ervoor te zorgen dat er geen hiaten of problemen zijn die klanten kunnen ontmoedigen. 

  • Overweeg specifieke mobiele betaalopties te integreren, zoals Apple Pay of Google Pay, voor een nog soepelere mobiele betaalervaring.

Bied uitstekende klantenservice.

Klanten hebben altijd vragen over betalingen, ongeacht welke betaalmethode ze hebben gebruikt. Zorg ervoor dat je klantenservice goed bereikbaar is, zodat eventuele betaalproblemen snel opgelost kunnen worden.

Tips

  • Zorg voor duidelijke contactinformatie en diverse communicatiekanalen (chat, telefoon, e-mail). 
  • Train je klantenserviceteam in alle aspecten van de betaalervaring om efficiënte ondersteuning te bieden. 

  • Analyseer en reageer proactief op veelvoorkomende problemen om toekomstige betaalproblemen te voorkomen.

Met een geoptimaliseerde betaalmix en een breed aanbod betaalmethoden speel je in op de behoeften en voorkeuren van al je klanten. Investeer nu in je betaalstrategie en pluk de vruchten in het hoogseizoen!

Registreer nu en ontdek de voordelen van Pay.

Regel direct al je online en in-store betalingen.
laptop
Default CTA icon Ontvang al binnen 15 minuten online en in-store betalingen via het Pay. platform.
Default CTA icon
Alle betaalinformatie op één platform: online, in-store en omnichannel.
Default CTA icon
Maximaal inzicht in je betaalverkeer via uitgebreide rapportages