Nieuws

Met deze 5 tips stoom je jouw (web)winkel klaar voor dé feestmaanden van het jaar

Met deze 5 tips stoom je jouw (web)winkel klaar voor dé feestmaanden van het jaar
Datum: 16 november 2021

Eén woord: december. Het wordt de feestmaand van het jaar genoemd en is een cruciale maand voor retailers. In deze maand stijgen de online verkopen enorm dankzij (shopping-)feestdagen zoals Single’s Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst.

Schiet je in de stress bij de gedachte aan deze drukke e-commerce dagen? Dat is niet nodig! Met de juiste strategie wordt december niet alleen een feestmaand voor jouw klanten, maar ook voor jou. Met onderstaande tips maak je van november en december dé piekmaanden van 2021.

Kadootjes_feestmaand-01.png

Een overzicht van de feestdagen

Naam Datum
Single’s Day Donderdag 11 november 2021
Black Friday Vrijdag 26 november 2021
Cyber Monday Maandag 29 november 2021
Sinterklaas Zondag 5 december 2021
Kerst Zaterdag 25 december
Zondag 26 december 2021

Klaar voor the season of holidays?
Ellenlange rijen in winkels, overbelaste internetservers en shoppen: de feestdagen staan erom bekend. De season of holidays zijn een stressvolle periode voor (web)winkeliers. Je moet rekening houden met een sterke toename van koopjesjagers in jouw webshop of fysieke winkel én tegelijkertijd orders kunnen aannemen en uitsturen. Hoewel succes gegarandeerd is op dagen zoals Single’s Day, Cyber Monday of Kerst, doet het geen kwaad om een marketing -en verkoopstrategie achter de hand te houden.

Als jouw omnichannel betaalprovider weet PAY. als geen ander dat je juist op deze dagen je volledig wil focussen op jouw webshop of fysieke winkel. Daarom hebben we wat tips verzameld zodat jij de hype in jouw voordeel kunt laten werken. Speel strategisch in op de koop mindset van jouw klanten en behaal zo maximaal conversie!

iconen_voorbereidingen.png

Tip 1: Tref voorbereidingen

‘Liever te vroeg dan te laat’ geldt niet alleen voor consumenten bij het doen van Kerstinkopen, maar ook voor het klaarstomen van jouw (web)shop. Bepaal jouw marketingmateriaal en bedenk pakkende deals. Wil je in aanloop van de decembermaand jouw (web)shop ‘verversen’ in het geheugen van je doelgroep? Verdiep je dan in advertenties of social media marketing die strategisch jouw doelgroep op de hoogte brengen van jouw producten.

De feestdagen in november en december staan erom bekend dat (web)shops overuren draaien. Dit geldt ook op het gebied van logistiek. Om naast de feestdagen drukte ook deze drukte voor te zijn, kun je voor aanvang van Black Friday ‘Black Week’ aankondigen. Hiermee breng je jouw klanten op de hoogte van de drukte die eraan zit te komen.

iconen_cross-selling.png

Tip 2: Cross selling & verhoogde kortingsspanning

Maximaal verkoopresultaat behalen doe je met cross selling. Zet slimme data en cross selling in om slimme suggesties te doen en geschikte productaanvullingen te tonen. Tijdens shopping feestdagen zoals Black Friday en Cyber Monday kun je cross selling combineren met stapelkorting. Wanneer jouw klant zijn winkelmand aan het vullen is, kun je met een pop-up tonen dat hij bij het toevoegen van meerdere producten nog meer korting krijgt.

Naast deze converterende strategie kun je de koop mindset van jouw doelgroep verhogen door de hoogte van de korting op te bouwen via e-mail marketing. Bied in de eerste week van november 10% korting aan, in de tweede week 20% korting en in de derde week tot Cyber Monday 40% tot 60% korting. Met het opbouwen van deze ‘kortingspanning’ verhoog je binnen no time de conversie in jouw (web)shop!

iconen_kortingen.png

Tip 3: Wees kritisch met (stapel)kortingen

Tijdens Single’s Day, Black Friday en Cyber Monday worden consumenten te pas en te onpas met kortingen overladen. Let hier mee op! De kans dat je misleidend overkomt is groter, dan dat je vertrouwen opwekt bij je doelgroep. Tijdens stuntdagen is gebleken dat kortingen toch vaak uitkomen op de originele prijs. Kijk daarom goed naar de productmarge, hoe jouw product in de markt ligt en of de korting daadwerkelijk jouw verkoopcijfers verhoogt.

iconen_klantbeleving.png

Tip 4: Klantbeleving van A tot Z

November en december zijn maanden om de conversie extra te verhogen. Maar vergeet niet dat deze verhoogde omzet mogelijk wordt gemaakt door jouw klanten en dat ze ook in de toekomst waardevol zijn voor jouw (web)shop. Daarom is het belangrijk dat je na de gekte van de decembermaand nazorg biedt aan deze doelgroep. Je kunt jouw klanten bedanken en aanzetten tot een toekomstige aankoop door een exclusieve kortingscode aan te bieden. Hiermee creëer je, naast het opvolgen van de tips, de ultieme klantbeleving van begin tot het eind.

iconen_social-media.png

Tip 5: De kracht van social media

Inspireren, dat doe je op social media. Via verschillende online platforms kun je updates geven en zowel bestaande als nieuwe klanten bereiken. Maak gebruik van geanimeerde afbeeldingen, video’s en carrouseladvertenties. Hiermee maak je jouw klanten vroegtijdig bekend met kortingsacties en feestdagen die eraan komen. Laat het aftellen maar beginnen!

Hoe zit het met mijn betalingen?

Daar heb je geen omkijken naar. PAY. weet dat juist tijdens deze cruciale verkoopperiode betalingen soepel moeten verlopen. Met ons betaalsysteem kunnen we garanderen dat veilige, frictieloze en snelle betalingen jouw klanten nog sneller over de aankoopstreep trekken.

Kadootjes_feestmaand-02.png

 

Daarnaast bieden we…

  

40+ (inter)nationale betaalmethoden zoals iDEAL, PayPal, Bancontact, creditcards, achteraf en gespreid betalen

  

Een omnichannel betaalplatform, dus ook voor jouw pinbetalingen in je fysieke winkels kun je bij PAY. terecht

  

Professionele support via e-mail, chat en telefoon

  

Omzet verhogende diensten zoals het iDEAL back-up plan, de second chance e-mail en dynamische betaallinks waardoor een bestelling vaak alsnog afgerekend wordt

  

Koppelingen met diverse boekhoudpakketten die ervoor zorgen dat jouw boekhouding altijd sluitend is en je hier zelf geen omkijken naar hebt

Loop je tegen onafgerekende bestellingen aan? Bied dan een juiste mix van betaalmethoden aan en maak gebruik van een gebruiksvriendelijke check-out. Meer hierover? Lees onze whitepaper over de verlaten winkelmand waarmee online shopafhakers verleden tijd worden.

Meer weten over onze betaaloplossingen?

Neem voor meer informatie contact met ons op via sales@pay.nl of telefonisch via 088-88 666 66 en één van onze specialisten helpt je graag verder.

Laatste nieuws over PAY.

Black Friday wordt Pink Friday met Payconiq & PAY.
Lees meer
PAY. is nu ook acquirer processor voor Visa en MasterCard
Lees meer
Jorg van der Heijden nieuwe Senior Vice President Sales & Marketing van PAY.
Lees meer
PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.