Nieuws

Zo ziet de toekomst van betalen eruit volgens de CCO van PAY.

Zo ziet de toekomst van betalen eruit volgens de CCO van PAY.
Datum: 23 december 2021

Tegenwoordig zijn we niet anders gewend: we betalen met onze smartwatch, bestellen sushi vanuit de auto of we rekenen onze boodschappen af met onze smartphone. De wereld van betalingen groeit gestaag door, maar de wereldwijde coronapandemie heeft de verdere digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Wat staat ons nog meer te wachten komende jaren? Menne Mennes, CCO van PAY. geeft zijn kijk op de toekomst in de wereld van betalingen.

future-payments-2.png

future-payments-3.png

Het lijkt erop dat omnichannel bijna de norm is. Als retailer of etailer doe je tegenwoordig bijna niet meer mee zonder een omnichannelstrategie. Wat is jouw visie met betrekking tot omnichannel als we het hebben over payments?

De term omnichannel hoor je natuurlijk overal. Zeker in de e-commerce. Ik denk dat het belangrijk is dat je als ondernemer elke mogelijkheid aanbiedt om de consument te laten betalen hoe hij of zij wil. Maar dat gaat nog dieper. Natuurlijk kan een klant in de check-out de gewenste betaalmethode kiezen en afrekenen, maar het is ook belangrijk om als ondernemer te realiseren dat je alle mogelijke kanalen moet aanboren om een klant te bereiken en deze te converteren tot een aankoop. Daar horen ook nieuwe kanalen bij of zelfs kanalen waar een betaaloptie ingezet wordt (waar dat voorheen ondenkbaar was). We geloven enorm in een strategie waarbij de scheidslijn tussen on- en offline vervaagt. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van achteraf of gespreid betalen in niet alleen een webshop maar juist ook in een fysieke winkel met behulp van een QR-code of betaalverzoek. Of aan het koppelen van een betaalterminal aan een webshop op een bestelzuil.

Hoe belangrijk worden QR-betalingen in de toekomst?

Een toekomst zonder QR is bijna ondenkbaar. Niet alleen pinnen is enorm toegenomen, maar ook het gebruik van QR-betalingen wordt breder ingezet. Er zijn eigenlijk twee toepassingen van QR als het gaat om betalingen. Ten eerste kun je door middel van een QR een webshop naar je device 'toetrekken' en daar de bestelling en betaling uit te voeren. In plaats van dat er alleen cash of kaartbetalingen geaccepteerd worden, kan de consument nu kiezen uit meerdere betaalmethoden.

Daarnaast is er een breed scala aan betaalopties die gebruik maken van QR, waar je door het scannen van de QR de betaaltransactie direct naar je betaalapp heen haalt om de autorisatie uit te voeren. Dit kennen we in de Benelux van iDEAL, Payconiq en Bancontact, maar in China lopen ze hier al jaren op de markt vooruit met WeChat Pay en Alipay. Daarmee is echt een trend gezet. Je ziet dat steeds meer betaalopties inzien dat QR de norm is. De uitdaging is wel dat iedere betaaloptie een eigen QR-protocol bedenkt, soms zelfs tot en met complete branding guidelines en logo’s aan toe. Dat is heel goed voor het merk van de betaaloptie, maar wat betreft de 'omnichannelheid' van een QR verre van optimaal.

Je wint de consument niet over wanneer je het afrekenproces onnodig ingewikkeld maakt. 'Wilt u pinnen of anders met X, Y of Z betalen, klik hier,' komt je conversie niet ten goede. Ik ben er daarom van overtuigd dat er uiteindelijk naar één soort standaard gewerkt zal moeten worden waarbij de scan door de consument bepalend is welke betaalroute er genomen wordt en niet andersom. En dan kom je uit bij de unified QR van PAY. Dat is een QR-protocol dat door een groeiend aantal betaalapps gescand kan worden. Combineer je dat ook nog met onze dynamische QR tool, waarbij je bij iedere transactie een QR kan berekenen in plaats van allerlei API’s aan te roepen, en je kunt naar een volledige omnichannel QR-oplossing.

Waarom zou een (web)winkel het betalingsverkeer eigenlijk niet meer zonder PSP moeten regelen?

Veel betaalopties worden steeds meer als een commodity gezien. Een iDEAL-betaling wordt tegenwoordig niet meer als heel bijzonder gezien. Wanneer je als PSP het verschil nog wilt maken, wordt het steeds belangrijker om een groot deel van de waardeketen te beheren. Dit betekent dat je van begin tot eind de volledige betaalstroom moet faciliteren in plaats van alleen als gateway te fungeren. Uiteindelijk resulteert dat voor de merchant in een verhoogde conversie en lagere kosten.

Hoe belangrijk blijven pinbetalingen? Gaan we een verschuiving in online en offline zien in de komende jaren?

We zijn ervan overtuigd dat de pinterminal nog jaren op de toonbanken blijft staan, maar we verwachten wel dat er meer keuzemogelijkheden voor consumenten bij komen zoals achteraf of gespreid betaaloplossingen. Hierdoor kan de klant in de winkel straks zijn aankopen achteraf betalen. Of de betaalterminal altijd hardware blijft, valt nog te bezien. In de nabije toekomst zullen er meer en meer initiatieven zijn, waarbij we een vervaging gaan zien van de grens tussen online en in-store betalingen.

Denk je dat data belangrijk gaat zijn voor de toekomst van betalingen?

Zeker. Het hebben van één enkel platform voor verschillende verkoopkanalen stelt ons in staat om een 'single view' van de klant te krijgen en daarmee betere customer insights te creëren of bijvoorbeeld een loyaltyprogramma op te zetten. Een mooi voorbeeld is dat van een pretpark. De bezoeker bestelt online tickets, parkeert de auto en haalt gelijk een uitrijkaart. Als je het goed aanpakt, kun je deze persoon tijdens zijn/haar bezoek 'volgen' aan de hand van het betaalgedrag. Als hij/zij in het pretpark loopt en de souvenirshop bezoekt en iets aanschaft of zijn/haar gezin op een ijsje trakteert, dan heb je een profiel van deze consument opgebouwd. Deze waardevolle inzichten kun je vervolgens inzetten voor marketingdoeleinden. Bij veel PSP’s is deze informatie los zand, maar niet bij PAY.

future-payments-1.png
logo PAY.

PAY. voor jouw onderneming

PAY. is er voor iedereen. Als omnichannel Payment Service Provider hebben wij als doel om ondernemers volledig te ontzorgen op het gebied van online en offline betalingen. Dit doen wij door te luisteren naar klantwensen, door te innoveren en door de beste (technische) ondersteuning te bieden.

Als full-service omnichannel Payment Service Provider bieden wij, behalve onze dynamische QR-oplossing, ook een breed scala aan betaalmethoden, aanvullende diensten en implementatie mogelijkheden. Voorbeelden hiervan zijn onder meer in-store (pin)betalingen, achteraf betaalmethoden, dynamische betaallinks en nog veel meer.

MEER WETEN OVER ONZE BETAALOPLOSSINGEN?

Neem voor meer informatie contact met ons op via sales@pay.nl of telefonisch via 088-88 666 66 en één van onze specialisten helpt je graag verder.

Laatste nieuws over PAY.

PAY. is nu ook acquirer processor voor Visa en MasterCard
Lees meer
Betalen anno 2021: frictieloos, veilig en contactloos
Lees meer
De ongekende mogelijkheden van internetbankieren in Europa
Lees meer
PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.