Nieuws

Webwinkels meer dan ooit nalatig bij verplichte terugbetaaltermijn

Webwinkels meer dan ooit nalatig bij verplichte terugbetaaltermijn

Internetaankopen doen en deze aankopen massaal gratis retourneren is de consument niet onbekend. Gelukkig biedt de wet Koop op Afstand bedenktijd: consumenten mogen hun aankopen binnen 14 werkdagen terugsturen en zijn niet verplicht om daar een reden voor op te geven. Daartegenover staat dat webwinkels zelf ook 14 dagen de tijd hebben om het aankoopbedrag, en de eventuele retourkosten, terug te storten.

image

consumentenbondlogo.png

Onderzoek Consumentenbond

Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond blijken webwinkels helaas nog massaal regels omtrent de terugbetaaltermijn te overtreden. De belangenorganisatie heeft bij meer dan 200 webwinkels producten besteld en getest of de online retailers zich houden aan de terugbetaaltermijn.

Volgens de directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar zijn de uitkomsten zorgelijk. Meer dan 30% van de webwinkeliers, waaronder webwinkels met een Webshop Keurmerk of een Thuiswinkel Waarborg keurmerk, stortte het aankoopbedrag niet binnen de wettelijke betaaltermijn van 14 dagen terug op de rekening van de klant. Bovendien bleek de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te kloppen en hebben zelfs 15 webwinkels nooit het aankoopbedrag teruggestort.

Kleine én grote webwinkels gaan de mist in

Zowel kleine als grote webwinkels gaan de fout in. In sommige gevallen ontvangen klanten een tegoedbon terwijl webwinkels verplicht zijn om geld terug te geven aan de klant. Voor het niet (volledig) retourneren van de aankoopsom worden verschillende redenen opgegeven. Webwinkeliers schuiven hun nalatigheid vaak af op personeelsfouten of op techniek die tekortschiet.

Strenger toezicht

De Consumentenbond heeft haar bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM zal streng tegen webwinkels optreden die consumenten niet tijdig of volledig terugbetalen. Volgens Anita Vegter, ACM-bestuurslid, ligt het recht om kosteloos te annuleren ten grondslag aan het doen van online aankopen. Daarom riskeren bedrijven die de consumentenwetgeving niet naleven een boete van maximaal € 450.000,- per overtreding.

image

Als jouw trouwe PSP partner regelt PAY. alles omtrent online betalingen waardoor jij je volledig kan focussen op online ondernemen. Laat PAY. de betalingen in je webshop regelen, zodat je een beter en vollediger beeld van de betalingen krijgt en meer tijd overhoudt om je retourproces goed in te richten. Daarnaast verhogen onze features het (betaal)gemak van jouw klanten en daarmee ook de conversie in je webshop. Voorbeelden zijn de second chance, responsive betaalschermen en het accepteren en ontvangen van multi currency betalingen.

PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.