Impact Black Friday en Cyber Monday op e-commerce: webshops breken verkooprecords
Wat eerst nog als een typisch Amerikaans fenomeen werd gezien, is een paar jaar later niet meer weg te denken uit Nederland. Voor consumenten is Black Friday dé dag waarop de grootste kortingen worden aangeboden door webshops.
Gezien het aantal verwerkte transacties, laat het naar Nederland overgewaaide koopjesfestijn zien dat steeds meer webshops meedoen aan Black Friday. Dit is ook terug te zien in de impact van Black Friday bij PAY. Bij PAY. zien we een stijging van 90% op pintransacties in fysieke winkels ten opzichte van de vrijdag ervoor. Ook online zet deze trend zich voort. iDEAL heeft een stijging van 77%, creditcards laten een stijging zien van 104% en met een stijging van maar liefst 202% ten opzichte van de vrijdag ervoor zijn achteraf- en gespreid betalen het hardste gestegen tijdens Black Friday 2020.
In vergelijking met vorig jaar, is er ook een stijging te zien op weekbasis. Het ziet er naar uit dat Black Friday in de toekomst steeds meer zal worden doorgetrokken naar een ‘Black Week’.
E-commerce transacties tijdens "Black- en Cyber Week"
