Nieuws

Betalen met Giropay binnenkort mogelijk voor (bijna) alle Duitsers

Betalen met Giropay binnenkort mogelijk voor (bijna) alle Duitsers

Goed nieuws voor Nederlandse webshops die zakendoen in Duitsland en Oostenrijk. Giropay, een populair betaalplatform, kan vanaf eind 2019 betalingen verwerken van nagenoeg alle Duitse banken. Dat is mogelijk dankzij de Europese PSD2-wetgeving. Daarmee verhoogt Giropay de landelijke dekking van 80% naar 100%. Dat blijkt uit een interview met Joerg Schwitalla, directeur van Giropay.

image

Wat is Giropay precies?

Giropay is een concurrerend, online betaalplatform van een groep Duitse banken. Dit platform is geoptimaliseerd voor webshops en online verkoop. Giropay wordt vaak vergeleken met het Nederlandse IDEAL. Betalingen worden namelijk direct afgeschreven van de rekening van de klant. Webshops hebben hierdoor meteen zekerheid of de betaling gelukt is.

PSD2 maakt landelijke uitrol in Duitsland mogelijk

De komende weken worden er geleidelijk nieuwe banken toegevoegd aan Giropay. Daarmee zet Giropay de eerste stap richting landelijke dekking. De PSD2-wetgeving maakt het mogelijk om via de NextGenPSD2-interface van de Berlin Group betalingen te verrichten. Zo kunnen grote banken als Deutsche Bank en HypoVereinsbank al snel worden toegevoegd aan Giropay.

Inhaalslag op Sofortüberweisung

Met de landelijke dekking voor Giropay krijgt het eveneens Duitse Sofortüberweisung er een serieuze concurrent bij. Nederlandse webshops kunnen Giropay nu al eenvoudig integreren.

Privacy en PSD2

De privacy van klanten wordt gewaarborgd dankzij de interface: er worden geen privacygevoelige account- en bankgegevens gedeeld. Ook de PIN-code voor online betalen en TAN-code wordt afgeschermd voor derde partijen. De uitrol moet voltooid zijn aan het einde van 2019, maar Giropay houdt nog een slag om de arm: “De stabiliteit van de verbinding is belangrijker dan het overhaast toevoegen van nieuwe banken”.

Europese plannen

Het betaalplatform is op dit moment actief voor Duitse en Oostenrijkse bankklanten. De eerste focus is dan ook 100% dekking voor de Duitse markt. Giropay kijkt wel alvast vooruit naar de toekomst: “We staan open voor een uitbreiding naar andere Europese landen. Maar dat is een volgende stap. Eerst breiden we de Duitse markt uit.”

PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.