Zoeken
Sluiten
Je eigen webshop

Met e-commerce beginnen? Zo bouw je een succesvolle webshop.

Wil je met e-commerce beginnen, dan moet je veel regelen. Maar wat allemaal? Als startend e-commerce ondernemer duizelt het je al snel. Van het schrijven van een bedrijfsplan, tot het bouwen van je e-commerce webshop, het regelen van betalingen tot de lancering, en het daadwerkelijk verkopen van je producten en/of diensten.

Om je op weg te helpen vind je hier een overzicht van alles wat belangrijk is bij het opzetten van een succesvolle e-commerce webshop.

e-commerce-beginnen
1. Ontdek je niche en maak een bedrijfsplan voor je webshop.

De eerste stap in het opzetten van een webshop is bedenken wat je gaat verkopen en hoe je dat gaat doen. Het is verstandig hiervoor op onderzoek uit te gaan.

Wat ga je verkopen? Producten of diensten? Is daar wel vraag naar? Wie is je doelgroep? In de ideale wereld bevindt je product of dienst zich in een niche, een specifieke hoek, waar veel vraag is, maar waar nog maar weinig aanbieders actief zijn.

En waar haal je je producten vandaan? Hoe lever je je diensten? Wat zijn de kosten die je hierbij maakt? Zijn er wettelijke reguleringen en andere zaken waar je rekening mee moet houden? Zijn er concurrenten actief in de markt? Dit zijn allemaal vragen die je helpen het bedrijfsplan te schrijven. En de antwoorden helpen je te beoordelen of je idee winstgevend kan zijn. 

 

2. Webshop naam, logo en de wettelijke bedrijfsvorm.

Als het plan voor je e-commerce bedrijf geschreven is, en er blijkt toekomstmuziek in je idee te zitten, is de volgende stap het kiezen van een bedrijfsnaam. Kies een naam die uniek is en die duidelijk aangeeft wat je bedrijf doet. Raadpleeg het internet en de Kamer van Koophandel om te checken of je bedrijfsnaam al bestaat.

Heb je je bedrijfsnaam gekozen, dan is het goed om domeinnamen en socialmediaprofielen met je bedrijfsnaam aan te maken. Zo heb je deze alvast veilig gesteld.

Kies bij het vaststellen van bedrijfsnaam, wanneer mogelijk ook voor het maken van een logo – dit draagt bij aan de herkenbaarheid van je merk. Het is goed om ook hier wat onderzoek te doen naar al bestaande logo’s, zodat je beeldmerk écht uniek is.

Denk in deze fase ook al na over de bedrijfsvorm van je e-commerce onderneming. Dit heeft namelijk gevolgen voor hoe je de financiële zaken van je e-commerce bedrijf straks inricht. Je wil gelijk goed met e-commerce beginnen – zo voorkom je later onnodige administratieve werkzaamheden.

Blijkt uit het bedrijfsplan dat je financiering nodig hebt? Zorg dan dat je dit ook nadrukkelijk opneemt en dat je een solide voorstel schrijft voor potentiële investeerders.

De-kosten-bij-het-beginnen-van-een-e-commerce-bedrijf

3. De kosten bij het beginnen van een e-commerce webshop.

Om met e-commerce te beginnen, moet je rekening houden met kosten. Je moet waarschijnlijk investeringen doen om je bedrijf te lanceren. Denk aan het produceren van de producten die je verkoopt, en vervoer- en invoerkosten. Of aan het bouwen van je website en -shop. Er zijn dus verschillende soorten kosten waar je rekening mee moet houden:

  • Producten en productie
  • Voorraadopslag
  • Operationele kosten
  • Online kosten
  • Verpakkingsmaterialen
  • Personeel
  • Marketing
4. Richt je e-commerce webshop in.

Voor een e-commerce business is de webshop belangrijk - dit is namelijk het voornaamste verkoopkanaal. En het is dan ook zaak dat dit verkoopkanaal zo goed mogelijk functioneert.

 

a. Vind het juiste e-commerce platform

Een van de belangrijkste beslissingen in dit proces, is het kiezen van een e-commerceplatform. Of het nu gaat om alles-in-één software, zoals Shopify, of een open-sourceplatform, zoals Magento, je e-commerceplatform is de ruggengraat van je bedrijf dat je elke dag gebruikt.

Er zijn honderden e-commerce platforms op de markt, maar de meest populaire zijn tegenwoordig Shopify, WooCommerce, Shopware en Magento.

Shopify

Misschien wel de bekendste en populairste e-commercesoftware die er is. Shopify biedt een makkelijke, allesomvattende en gebruiksvriendelijke oplossing met veel verschillende add-ons waarmee je je webshop kunt uitbreiden.

WooCommerce

Als je al een WordPress-site hebt gestart of bekend bent met het platform, kun je WooCommerce downloaden om te beginnen met verkopen op je WordPress-site. Deze plug-in is open-source, gratis te downloaden en bevat alle e-commercefuncties. In vergelijking met Shopify is WooCommerce wel beter geschikt voor ondernemers die wat technische kennis hebben.

Shopware

Shopware is een e-commerce platform dat flexibiliteit en vrijheid biedt om te groeien. Meer dan 100.000 webshops uit verschillende branches (o.a. fashion, elektronica) maken gebruik van Shopware vanwege het gebruiksvriendelijke interface en de open-source technologie.

Magento

Met Magento pas je elk element van je online winkel aan. Maar je moet ook de technische vaardigheid hebben (of ervoor betalen) om dit te doen. Dit platform is hierdoor, en vanwege het open-source karakter, doorgaans niet geschikt voor beginners in e-commerce. Maar heb je de technische vaardigheden, of het budget om een developer te betalen, dan zul je merken dat Magento het meeste biedt van alle e-commerce oplossing op de markt – en bovendien is het gratis te downloaden.

online kabel shop
Door het hands-on contact met de developers van Pay. is de implementatie goed van start gegaan en was Magento 2 zó geïnstalleerd.
Bekijk case
b. Kies de juiste product- of dienstenweergave uit.

Het belangrijkste doel van je webshop is het verkopen van producten of diensten aan je bezoekers. Om ervoor te zorgen dat een bezoeker converteert, moet de bezoeker gemotiveerd zijn om je product/dienst aan te schaffen. Deze motivatie creëer je door je product en/of dienst zo makkelijk mogelijk vindbaar te maken, en op een aantrekkelijke manier te presenteren.

Zo voeg je op je homepage duidelijke links naar je productcategorieën of pagina’s toe. Op een productpagina voeg je per product/dienst vervolgens informatie toe in de vorm van foto’s, tekst met een verhaal en achtergrondinformatie, en informatie over de prijs, levertijd, pasvorm, gebruike materialen, land van oorsprong etc. Hiernaast kun je denken aan het plaatsen van reviews op een productpagina, of het tonen van verzend-, betaal- en retouropties.

Goed om te weten: over het algemeen verkopen producten met méér productinformatie beter. Ga je met e-commerce beginnen? Zorg er dan voor dat je producten dus zo uitgebreid mogelijk gepresenteerd worden. 

Creëer-met-smart-checkout-een-gepersonaliseerde-betaalervaring
c. Richt je check-out zo simpel mogelijk in.
Als een bezoeker heeft bedacht dat ze een product/dienst willen aanschaffen, en deze aan hun winkelmandje hebben toegevoegd, is het belangrijk dat ze deze zo makkelijk mogelijk kunnen aanschaffen. Wanneer een bezoeker zich richting het afrekenproces begeeft, bevinden ze zich in de ‘check-out’. In e-commerce is het belangrijk dat de check-out zo soepel mogelijk verloopt. Dit doe je door deze zo simpel mogelijk te houden: zorg voor één duidelijke pagina waarop alleen de nodige gegevens moeten worden ingevuld. Idealiter maak je zelfs gebruik van de 'smart check-out’, waarin de betaalmix wordt getoond die het beste aansluit bij de betaalvoorkeuren van elke specifieke klant.
d. Kies de juiste Payment Service Provider

Naast het kiezen van het juiste e-commerce platform is het soepel en veilig regelen van de betalingen in je webshop de belangrijkste stap in het opzetten van je succesvolle e-commerce webshop. 

Als e-commerce bedrijf wil je een maximum aan verschillende betaalmethoden accepteren in de geografische regio’s waarin je bedrijf actief is. Bied je niet de juiste bekende/veilige betaalmethoden, dan koopt een klant niet. En dan loop je omzet mis. 

Het aanbieden van de juiste mix aan betaalmethoden regel je via een Payment Service Provider (PSP). Deze bieden alles-in-één betaaloplossingen. Dit betekent dat een PSP aan de voorkant van je webshop regelt dat je klanten de gewenste betaalmethoden kunnen kiezen. En aan de achterkant, dus qua techniek, zorgt een PSP dat het aankoopbedrag daadwerkelijk van A naar B gaat - dus van de klant naar jouw bankrekening.

Verschillen tussen Payment Service Providers

Onderlinge verschillen in diensten tussen Payment Service Providers liggen voornamelijk in de keuze van de aangeboden betaalmethoden. Bovendien ondersteunen niet alle providers betalingen vanaf mobiele telefoons, wat tegenwoordig wel van belang is voor webshops. Anderen werken samen met buitenlandse banken, zodat ook buitenlandse bezoekers ook kunnen betalen. Daarnaast bieden PSP’s vaak modules over risico en fraude op verschillende niveaus. Ten slotte zijn er PSP’s die afbetalingen aanbieden, wat interessant is als je veel volume hebt. 

Voordelen van Pay. als Payment Service Provider: 

PAY. Sfeerfotografie9164-1
e. Kies strategisch kanalen en technische apps/tools uit

Bedenk ook welke kanalen je, behalve je webshop, wilt inzetten om klanten naar je webshop te trekken en conversies te stimuleren. Je kunt hier denken aan de volgende soorten kanalen: 

  • Social media
  • Marketing tech tools (email marketing, adverteren, CRM, content management, data & analytics)

Hiernaast is het ook goed na te denken over de technische partners die je aansluit op je webshop. Dit gebeurt vaak in de vorm van apps. Enkele veelgebruikte apps zijn bijvoorbeeld: 

  • Booking Experts (voor horeca)
  • Da Vinci (voor beautysalons)
  • Leisure King (voor horeca)
Visual-Small-omni
f. Investeer in multi- en omnichannel betaaloplossingen

Alhoewel je nu bezig met het opzetten van e-commerce, beginnen na te denken over andere verkoopkanalen in de toekomst kan geen kwaad. Misschien wil je je producten wel verkopen in een concept store, of wil je een shop-in-shop openen in een warenhuis. Het samenbrengen van al die verkoopkanalen, en de betalingen, wordt ook wel de ‘omnichannel’ strategie genoemd. Een omnichannel strategie is handig omdat het je makkelijker inzicht geeft in (de prestaties van) al je verkoopkanalen én de bezoekers per kanaal. 

Wil je een omnichannel strategie gaan toepassen, dan is het goed hier bij het kiezen van je e-commerce platform en Payment Service Provider alvast rekening mee te houden.

g. Richt verzend- en retourprocessen efficiënt in

Zorg ervoor dat je je producten zo makkelijk, goedkoop en veilig mogelijk bij je klant krijgt. Dit zorgt voor de beste customer experience, waardoor je klanten sneller (opnieuw) kopen. 

Voor het zo goed mogelijk inrichten van je verzendprocessen zijn verschillende partners mogelijk. Welke partner je kiest, is afhankelijk van zaken als geografische leveringsgebieden, gebruiksgemak, tarieven, volumes, soort producten en andere zaken die voor je webshop belangrijk zijn.

Retouren

Houd er ook rekening mee dat klanten wettelijk gezien hun bestellingen mogen retourneren. Hiervoor moet je een duidelijk retourproces inrichten, waarin duidelijk voor je klanten is hoe zij een bestelling kunnen retourneren. Het retourneren is dus aan wettelijke eisen verbonden, en je krijgt hier dan ook te maken met een aantal regels zoals het minimale aantal dagen dat geretourneerd kan worden en het wel/niet terugbetalen van de verzendkosten. Verstandig om je hier in te verdiepen voordat je je retourproces opzet.

 

h. Begin gelijk met Search Engine Optimization (SEO)
SEO is dé manier om met je e-commerce webshop te worden gevonden door je klanten op Google en andere zoekmachines. Inmiddels is SEO verheven tot officieel vakgebied - denk hier dus niet te lichtelijk over. Het goed inrichten van SEO vraagt expertise in e-commerce, beginnen moet ook op tijd gebeuren. Houd er rekening mee dat het even kan duren - maanden tot zelfs jaren! - voordat Google je webshop ziet als interessante optie om in de zoekresultaten bovenaan te plaatsen. Het is dus goed om al vroeg te beginnen met het goed inrichten van de SEO in je webshop - hiermee voorkom je later meerwerk. En zet je alles dus klaar voor een succesvolle toekomst.
PAY. Sfeerfotografie0388
i. Data is alles

Tegenwoordig is alles digitaal. En dat betekent ook dat er veel data verzameld kan worden. Zo kun je van je doelgroep onder andere te weten komen waar ze wonen, welke films ze leuk vinden, hoeveel ze te besteden hebben en wat hun gezinssituatie is. En ook kun je gedrag op je website met data inzichtelijk maken. Op die manier zie je welke pagina’s het beter doen dan anderen, of welke producten.

Om dit allemaal te kunnen meten is het belangrijk dat je de juiste tools en analytics op je website en webshop hebt ingesteld. Zo verzamel je de juiste inzichten en rapportages. Het is misschien een no-brainer, maar toch belangrijk om nadrukkelijk te noemen. Je kunt het met dit soort dingen namelijk maar beter vooraf goed bedenken, dan achteraf achter te moeten komen. En we weten het allemaal: meten is weten.

 

marketing

5. Je product/dienst verkopen: marketing.

Je webshop is live! Gefeliciteerd! En nu moet er verkocht worden. Maar hoe breng je je producten aan de man? Er zijn veel manieren waarop bedrijven hun producten/diensten vermarkten en adverteren. De belangrijkste vind je hieronder: 

  • Social media (posts en advertenties)
  • Reviews 
  • Public relations en media-advertenties
  • Influencer marketing
  • Email marketing
  • Search Engine Advertising (SEA)
Wil je met e-commerce beginnen? En zoek je de beste partner voor je betalingen?

Neem dan contact op met Pay. Wij zijn experts in e-commerce en helpen je een succesvolle online onderneming te lanceren. Laat het ons weten, en we helpen je een vliegende start te maken.

Registreer nu en ontdek de voordelen van Pay.

Regel direct al je online en in-store betalingen.
laptop
cta-checkmark-icon Ontvang al binnen 15 minuten online en in-store betalingen via het Pay. platform.
cta-checkmark-icon

Alle betaalinformatie op één platform: online, in-store en omnichannel.

cta-checkmark-icon Maximaal inzicht in je betaalverkeer via uitgebreide rapportages