Veelgestelde vragen

Om u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn hebben wij een aantal veelgestelde vragen voor u verzameld en beantwoord. Heeft u een vraag aan Pay.nl? Kijk dan eerst op deze pagina en vind uw antwoord in deze FAQ.

Staat uw vraag hieronder niet beantwoord? Neem dan contact met één van de afdelingen van Pay.nl.

Contact opnemen

Algemeen

Wat doet Pay.nl precies?

Wij verwerken tienduizenden online betalingen per dag voor enkele duizenden webshops en websites. Wij zijn dus een Payment Service Provider (PSP). Iedere betaling die wij verzorgen, verloopt via Stichting Pay.nl. Als u een betaling verricht bij één van onze klanten, vindt u Stichting Pay.nl ook op uw rekeningafschrift of het betaalscherm.

Waarom via Stichting Pay.nl? Nou, omdat wij op die manier ervoor kunnen zorgen dat online betalen veilig verloopt. Zowel voor onze klanten als een ieder die via ons een betaling verricht. Bekijk de betaalstroom

Wat zijn de voordelen van een Payment Service Provider

Het grootste voordeel van een Payment Service Provider (PSP) is de vermindering in administratiekosten voor de ondernemer. Pay.nl maakt dit mogelijk door betalingen te verzamelen en op gewenste momenten (dagelijks, wekelijks of maandelijks) het gehele tegoed aan u over te maken.

Daarnaast is de ruime keuze uit betaalservices ook een groot voordeel. Hiermee kunnen ondernemers namelijk beter en makkelijker op hun doelgroepen inspelen. Ook de service bij betaling die wij bieden aan consumenten wordt door veel van onze klanten gezien als een voordeel. In het geval van problemen bij de betaling, zijn die in de meeste gevallen snel opgelost. Hierdoor spaart de klant kostbare tijd.

Gelden er wettelijke regels voor webshops?

Jazeker. Er zijn een aantal regels waaraan webshops zich dienen te houden. Het meest actuele overzicht vindt u op de website van de Autoriteit Consument & Markt

Het is aan te raden om de checklist te volgen die op de website van de ACM is te downloaden. Met de checklist kunt u snel nagaan of uw webwinkel in grote lijnen aan de eisen voldoet.

Betaalmethoden

Hoe weet ik welke betaalmethoden in een land worden gebruikt?

In Nederland is iDEAL verreweg de meest gebruikte betaalmethode. Maar hoe zit dat in Belgie? En wat is de populairste manier van betalen in Duitsland?

Mede gezien het feit dat een groeiend aantal webshops zich richt op het buitenland hebben we een overzicht gemaakt van de beschikbare betaalmethoden per land. Heeft u een betaalmethode nodig die nog niet door ons wordt aangeboden? Neem dan contact met ons op zodat wij kunnen onderzoeken of de betaalmethode een welkome aanvulling is binnen Pay.nl

Wat zijn de kosten voor het gebruik van een betaalmethode?

De kosten voor het gebruik van een betaalmethode zijn afhankelijk van uw pakket en de geselecteerde betaalmethode. Standaard betaalt u een x aantal cent per transactie. Bij sommige betaalmethoden zoals MisterCash en creditcard betaalt u daarnaast nog een percentage van de transactiewaarde.

Een compleet overzicht van betaalmethoden met bijbehoren kosten vindt u op onze pakketten en tarieven pagina.

Welke betaalmethoden kan ik accepteren in mijn webshop?

Pay.nl biedt meer dan 20 verschillende betaalmethoden. Populaire betaalmethoden zoals iDEAL, MisterCash, Overboeking etc zijn in alle pakketten beschikbaar. Wilt u gebruik maken van de betaalmethoden creditcard en/of incasso dan dient u een betaald pakket te nemen.

Op onze betaalmethoden pagina vindt u een overzicht van alle betaalmethoden, tarieven en de landen waar ze worden gebruikt.

Moet ik extra contracten afsluiten voor een betaalmethode?

Nee dat is niet nodig. U ondertekent de Pay.nl overeenkomst en wij zorgen ervoor dat alle door u gewenste betaalmethoden beschikbaar zijn.

Is het mogelijk om herhaalbetalingen uit te voeren?

Ja dat is mogelijk. Via een recurring incasso kunt u iedere periode een vast bedrag van een klant incasseren. Deze vorm van betaling wordt vaak gebruikt bij lidmaatschap / abonnementen.

De betaalmethode incasso is beschikbaar vanaf het Professional pakket. Om deze vorm van betalen te kunnen gebruiken dient u zicht te houden aan een aantal regels die wij beschreven hebben in het document: 'incasso ins & outs'.

Pakketten

Welke pakketten biedt Pay.nl aan?

Pay.nl biedt 4 pakketten aan: het gratis Pioneer pakket en de betaalde pakketten: Professional, Business en Corporate. De pakketten verschillen in de tarieven en beschikbare features.

Daarnaast bieden we nog een Alliance pakket aan waarmee u zelf merchants kunt toevoegen en beheren. Meer informatie over de pakketten vindt u hier.

Wat zijn de setup- en maandelijkse kosten per pakket?

Wij rekenen geen setupkosten. In het Pioneer pakket heeft u tevens ook geen maandelijkse kosten. De maandelijkse pakketkosten van het Professional, Business en Corporate pakket bedragen resp. € 25,00, € 50,00 en € 250,00.

Een compleet overzicht van de kosten per pakket vindt u op onze tarieven en pakketten pagina.

Is het mogelijk om Pay.nl gratis te proberen?

Ja, dat is mogelijk. Via ons gratis Pioneer pakket kunt u zonder setup- of maandelijkse kosten kennis maken met de diensten van Pay.nl.

Hoelang mag ik het gratis Pioneer pakket proberen?

Er zitten geen limieten aan het aantal transacties / maanden dat u gebruik kunt maken van het gratis Pioneer pakket. U kunt dit pakket dus onbeperkt gebruiken.

Welke mogelijkheden biedt Pay.nl voor affiliate programma's?

Pay.nl biedt uitgebreide mogelijkheden voor affiliateprogramma's. Zo kunt u uw promotors beheren en voorzien van een eigen inlogomgeving waar de statistieken en verdiensten geraadpleegd kunnen worden. Ook het opzetten van custom facturen behoort tot de mogelijkheden.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden, neem dan contact op met onze afdeling sales.

Implementatie

Hoe kan ik de betaalmethoden integreren in mijn webshop?

De eenvoudigste manier om de betaalmethoden te implementen binnen uw webshop is via een plugin. Maakt u bijvoorbeeld gebruik van een webshop systeem als Magento, WooCommmerce of Prestahop dan kunt u via plugin de Pay.nl betaalmethoden weergeven op uw website. Met behulp van de bijgeleverde stap-voor-stap handleiding kunt u binnen 15 minuten uw eerste betaling ontvangen. Pay.nl biedt voor meer dan 20 verschillende webshop systemen een plugin aan.

Wilt u meer flexibiliteit / controle en wilt u onze betaalmethoden integreren in uw eigen software? Dan kunt u aan de slag met onze API's. Met de beschikbare voorbeeldcode, API testsuite en API handleidingen is de realisatie voor de gemiddelde ontwikkelaar een fluitje van een cent. Meer info vindt u hier.

Wat is een webshop plugin?

Een plugin is een stukje software waarmee u heel eenvoudig onze betaalmethoden kunt koppelen aan bestaande webshop systemen. Op deze manier kunt u uw klanten snel en eenvoudig de gewenste gewenste betaalmethoden aanbieden.

Overigens zijn er ook plugins beschikbaar voor hosting- factuur- en crowdfunding systemen. Is de door u gewenste plugin niet beschikbaar? Neem dan contact met ons op, wellicht dat we de plugin binnen korte tijd kunnen realiseren.

Welke webshop plugins heeft Pay.nl beschikbaar?

De bekendste webshop systemen zijn: Magento, WooCommerce, Prestashop, OpenCart, OSCommerce, VirtueMart en CS-cart. Vanzelfsprekend bieden wij voor al deze systemen een plugin waarmee u de betaalmethoden van Pay.nl kunt gebruiken binnen uw webshop. Maar ook voor minder bekende systemen als Hikashop, MijoShop en Zencart bieden wij kant en klare oplossingen.

Een compleet overzicht van beschikbare plugins vindt u op onze implementatie pagina.

Er is geen plugin voor mijn webshop beschikbaar, wat nu?

Is er geen plugin beschikbaar voor het door u gebruikte systeem? Neem dan contact op met onze support afdeling. Wij zullen er alles aan doen om u alsnog de plugin te kunnen aanbieden. Een en ander is echter wel afhankelijk van het aantal gebruikers / populariteit van het systeem en de geschatte implementatietijd.

Welke API's heb ik nodig voor een custom betaalscherm?

U heeft slecht 3 API's nodig om een standaard betaalscherm op te kunnen zetten. Via de API Transaction:getServices haalt u de door u geselecteerde betaalmethoden op die u vervolgens weer kunt geven op uw betaalpagina.

transactie aanmaken gaat heel eenvoudig via de API: Transaction:start. U krijg o.a een url terug waarnaar u de bezoeker dient te sturen om de betaling af te ronden.

Ten slotte kunt u via de API Transaction:info de status van de betaling controleren. Meer info over deze API's vindt u in de betreffende documentatie die via het Admin Panel kan worden bekeken. Tevens is er voorbeeldocde beschikbaar die u als basis kunt gebruiken om het betaalscherm te realiseren. Live API's testen? Dan kan met onze handige API testsuite. Meer info over het transactie proces vindt u hier.

Wat zijn hosted solutions?

Hosted solution partners hebben standaard koppelingen met ons platform voor u ontwikkeld. U hoeft dus geen plugins te installeren en maakt door het invoeren van uw service ID en API token binnen enkele klikken een koppeling met ons systeem.

Hosted solution partners die op dit moment een koppeling met ons systeem hebben zijn: Luondo.nl, MyShop.com en Payt.nl. Meer informatie vindt u op onze implementatie pagina.

Is het mogelijk om betaallinks aan te maken?

Ja, via ons Admin Panel kunt u custom betaallinks aanmaken. U kunt per betaallink het volgende opgeven: het bedrag, toegestane betaalmethoden, aantal dagen dat de link geldig is en de dienst waarvoor de betaallink moet worden gegenereerd.

Uitbetaling

Wanneer krijg ik uitbetaald?

U bepaalt zelf wanneer u uw tegoeden uitbetaald wilt krijgen (clearing frequentie). Via het Admin Panel kunt u dit instellen op dagelijks, wekelijks of maandelijks.

Zijn er kosten verbonden aan een uitbetaling?

Nee, wij rekenen geen kosten voor het uitbetalen van uw tegoeden.

Kan ik mijn tegoeden op verschillende rekeningen ontvangen?

Dit is een optie vanaf het Business pakket. U kunt hier per dienst aangeven op welke bankrekening u de tegoeden wilt ontvangen.

Consument


Consument

Wat is Stichting Derdengelden Pay.nl?

Als u een online betaling heeft gedaan via Pay.nl dan ziet u op uw bankafschrift 'Stichting Derdengelden Pay.nl' staan. Derdengelden zijn geldsommen van onze merchants die door de stichting worden beheerd.

Het werken met een Stichting Derdengelden garandeert dat Pay.nl de derdengelden niet mag gebruiken voor andere doeleinden en dat bij een eventueel faillissement de derdengelden gegarandeerd zijn. Kortom uw betalingen zijn veilig bij Pay.nl

Ik heb een vraag over een betaling

Heeft u een vraag over een betaling? Dan kunt u de details van de betaling online opvragen. Tevens zijn wij per email en telefoon bereikbaar via 0900- payinfo (ofwel 0900- 729 46 36) (€ 0,15 per minuut). Onze klantenservice is bereikbaar vanaf 08.30 tot 17.00 uur.

Er is onterecht geld van mijn rekening geincasseerd

U kunt de details van de betaling online opvragen. U ontvangt dan tevens de publieke contactgegevens van de betreffende webshop zodat u zelf contact met ze op kunt nemen.

Ik heb per ongeluk een verkeerd betaalkenmerk ingevoerd

Betaling worden aan de juiste webshop toegekend op basis van een betaalkenmerk. Indien u via een overboeking een verkeerd betaalkenmerk heeft ingevoerd dan kunnen wij uw betaling helaas niet verwerken. Ons systeem zal het binnengekomen bedrag de eerstvolgende werkdag daarom terugstorten op uw bankrekening.

Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

Pay.nl verzorgt enkel het betaalverkeer. Wij kunnen u dus geen informatie geven met betrekking tot de levertijd. U dient hiervoor contact op te nemen met de webshop waar u het betreffende artikel heeft besteld.

Ik wil een bestelling annuleren en het geld retour ontvangen

Pay.nl verzorgt enkel het betaalverkeer. Neem contact op met de webshop waar u het artikel heeft gekocht om de bestelling te annuleren.

Ik kan geen contact krijgen met de webshop

Indien u geen contact kunt krijgen met de websop dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen. Wellicht dat wij u kunnen voorzien van andere publieke contactgegevens. Mocht dit niet lukken dan gaan wij proberen de webshop te benaderen.

Contact

Via welke manieren kan ik contact opnemen met Pay.nl?

Heeft u een vraag over een betaling? Dan kunt u de details van de betaling online opvragen. Tevens zijn wij telefonisch bereikbaar via 0900- payinfo (ofwel 0900- 729 46 36) (€ 0,15 per minuut). Onze klantenservice is bereikbaar vanaf 08.30 tot 17.00 uur.

Bent u een webshop eigenaar en heeft u vragen over de dienstverlening van Pay.nl dan kunt u ons bereiken via email, telefoon en live chat. De live chat vindt u op zowel onze frontpage als het Admin Panel.

Wanneer is de Pay.nl support bereikbaar?

Pay.nl is telefonisch en via de live chat te bereiken op werkdagen van 08:30 tot 18:00 uur. Vragen via de email worden indien mogelijk ook in het weekend beantwoord.

Waar kan ik terecht in het geval van een storing?

Voor storingen kunt u ons 24/7 bereiken op het volgende telefoonnummer: 0900-BELTINTEL (0900-2358468)

Ik wil graag meer informatie voordat ik een account registreer

Heeft u nog vragen over de dienstverlening van Pay.nl? Ons sales team staat u tijdens kantooruren graag te woord via het telefoonnummer +31(0) 8888 66666 of via de email.

Ik heb een technische vraag, waar kan ik terecht?

Voor technische vragen kunt u ons op werkdagen bereiken van 08:30 tot 18:00 uur via de live chat, email of per telefoon: +31 (0) 8888 66622.

Hoe kan ik Business Partner worden van Pay.nl?

Pay.nl is inmiddels een groot aantal succesvolle samenwerkingen aangegaan. Samenwerkingen waarin we wederzijds profiteren van elkaars kennis, innovatie en netwerk. Wij werken o.a samen met webshop ontwikkelaars, hosted webshops, aanbieders van betaalmethoden en bedrijven die een plugin hebben ontwikkeld die gebruik maakt van Pay.nl

Vanzelfsprekend zijn wij altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Denkt u dat uw bedrijf een mooie aanvulling is binnen ons partner netwerk? Vul dan het volgende formulier in.

Registreren

Kan ik een account registreren voor een bedrijf buiten Nederland?

Op dit moment kunnen wij bedrijven accepteren uit de volgende landen: Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk.

Kan ik voor meerdere bedrijven een account registreren?

Ja. Elk bedrijf dat gebruik gaat maken van de diensten van Pay.nl dient opnieuw geregistreerd te worden.

Als u al een account bij Pay.nl heeft dan kunt u tijdens het registeren het emailadres en wachtwoord van dit account invoeren zodat het geregistreerde bedrijf automatisch aan uw account gekoppeld wordt.

Hoe snel kan ik beginnen met het ontvangen van betalingen?

Na uw registratie kunt u direct beginnen met het ontvangen van betalingen. Als wij al uw documenten hebben ontvangen en deze hebben goedgekeurd kunnen wij overgaan tot het uitkeren van de openstaande tegoeden.

Ik heb een account geregistreerd maar ben de gegevens kwijt

U kunt uw wachtwoord opvragen door het emailadres in te voeren waarmee u zich heeft geregistreerd. U ontvangt vervolgens een email waarmee u uw wachtwoord kunt resetten.

Let op: Bovenstaande email wordt geautomatiseerd verstuurd. Afhankelijk van uw emailclient kan het verstuurde mailtje terecht komen in uw postvak 'ongewenste email'.

Ik heb geen zakelijke bankrekening, kan ik een account registreren?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wij kunnen alleen bedrijven accepteren met een zakelijke bankrekening.

Welke documenten moet ik aanleveren na het registreren?

Na het registeren dient u de volgende documenten aan te leveren: kopie van uw id-kaart, paspoort of rijbewijs, kopie van uw rekeningafschrift, kopie van het KVK uittreksel en een ondertekende overeenkomst. De overeenkomst kunt u downloaden via het Admin Panel (bedrijgsgegevens pagina).

U kunt de gevraagde documenten heel eenvoudig via het Admin Panel uploaden. De documenten zullen binnen 1 werkdag worden gecontroleerd. U ontvangt een bevestiging na elke gecontroleerd document. Pas als alle documenten goedgekeurd zijn kunnen wij overgaan tot het uitkeren van uw tegoeden.

Ontvang ik een referral vergoeding als ik een bedrijf aanbreng?

Pay.nl biedt een uitgebreid referral programma waarmee u een beloning ontvangt voor elk aangebracht account. De hoogte van de vergoedingen en meer informatie staan vermeld op deze pagina.

Features

Welke functies biedt de Pay.nl app?

Met de pay.nl app heeft u alle belangrijke informatie over uw online betaalverkeer en systeem altijd bij de hand. Verschillende handige functionaliteiten van het admin panel hebben we in onze app verwerkt, zoals bijvoorbeeld het maken en versturen van betaallinks, een transactieoverzicht met gedetailleerde informatie over elke betaling en statistische informatie, zoals uw omzet per dag, maand of kwartaal.

De Pay.nl app is gratis beschikbaar voor Iphone en Android toestellen.

Kan ik een handelsnaam weergeven bij een transactie?

Ja, dit is mogelijk vanaf een betaald pakket. In het gratis Pioneer pakket kunt u bij een betaling enkel uw bedrijfsnaam weergeven.

Als u uw handelsnaam wilt weergeven op het betaalscherm en op het rekeningafschrift van de klant dan dient u minimaal over het Professional pakket te beschikken. Voorwaarde is dat de handelsnaam vermeld staat op het KVK uittreksel.

Kan ik de transacties importeren in mijn boekhoudprogramma?

Pay.nl biedt de mogelijkheid om MT940 en CSV bestanden te exporteren. Dit zijn 2 formaten die door vrijwel elk boekhoudprogramma geimporteerd kan worden.

In het Pioneer pakket kunt u deze bestanden alleen per uitbetaling genereren. Vanaf een betaald pakket kunt u één MT940 of CSV bestand exporteren waarin meerdere betalingen gegroepeerd zijn. Op deze manier hoeft u maar één bestand in te lezen in uw favoriete boekhoudprogramma.

Ten slotte is het mogelijk om een koppeling te maken met de Exact aflettermodule.

Betaald via Pay.nl?

Heeft u een vraag over een betaling? Wij helpen u graag verder.