Chargebacks

Een chargeback. Wat nu?

Helaas. Behalve leuke, tevreden klanten, heb je als ondernemer ook te maken met boze of zelfs frauderende klanten. Dat kan resulteren in chargebacks. In dit artikel lees je alles over chargebacks en hoe we daar bij Pay. samen met jou als ondernemer mee omgaan.

chargeback

Wat zijn chargebacks?

Een chargeback is een terugvordering van een betaling die is gedaan met een creditcard of ander betaalmiddel. Het is een manier voor de klant om terug te vorderen wat hij heeft betaald wanneer hij niet tevreden is met een product of dienst die hij heeft gekocht of als hij het gevoel heeft dat hij op een onethische manier is opgelicht. Vaak wordt een chargeback gedaan als de ‘gewone’ route van retouren of een klacht indienen niet heeft gewerkt. Tot 120 dagen na de aankoop kan een consument nog een chargeback aanvragen.

 

charge-backs

Chargebacks aanvragen.

Chargebacks kunnen worden aangevraagd door de klant bij zijn creditcardmaatschappij of bank. Als de chargeback wordt goedgekeurd, wordt het geld terugbetaald aan de klant en kan het bedrijf worden beboet voor het niet nakomen van zijn verplichtingen. Chargebacks kunnen een grote impact hebben op een bedrijf, vooral als het vaak voorkomt. Teveel goedgekeurde chargebacks kunnen ertoe leiden dat een creditcardmaatschappij jouw bedrijf op een zwarte lijst zet en het daarmee onmogelijk maakt om nog langer creditcardbetalingen te ontvangen. Het is dan ook belangrijk om klachten van klanten serieus te nemen en te proberen ze op te lossen voordat ze leiden tot chargebacks.

Wat moet je doen als je een chargeback krijgt?

Als een consument een betaling via creditcard betwist, is het aan jou als ondernemer om aan te tonen dat de consument wel degelijk zelf de transactie heeft verricht en de producten of diensten heeft ontvangen. Indien jij hier niet in slaagt, zal het transactiebedrag ingehouden worden en zal de consument zijn geld terugkrijgen, terwijl jij de chargeback kosten zal moeten betalen aan de creditcardmaatschappij.

Chargebacks kunnen altijd kosten met zich meebrengen, ook als de ondernemer volledig in zijn recht staat. Het is daarom belangrijk om goede communicatie te hebben met de klant en goede ondersteuning te bieden bij eventuele klachten.

Indien een consument een chargeback uitvoert zonder geldige reden, kunnen de kosten doorberekend worden naar de klant, maar dan moet dit wel in de algemene voorwaarden staan die de klant heeft goedgekeurd bij de aankoop.

 

PAY. Sfeerfotografie8035-1

Frauduleuze transacties en chargebacks voorkomen.

Bij Pay. doen we er alles aan om frauduleuze transacties en chargebacks te voorkomen. Zo bieden wij de in-house anti-fraude module VERIFY aan, die helpt om jouw bedrijf te beschermen tegen fraude. En ook ons fraudeteam staat klaar om jou te ondersteunen bij het tegengaan van fraude. 

Een andere goede manier om frauduleuze transacties en chargebacks tegen te gaan is door gebruik te maken van onze 3D secure 2.0-feature. Hiermee moeten klanten tijdens het betaalproces hun identiteit bevestigen. En zo kan een consument dus nooit een chargeback aanvragen op grond van de reden 'ik was het niet'. 

Hulp van Pay. bij chargebacks.

Een chargeback kan worden betwist. De ondernemer moet dan bewijs aanleveren en een beknopte uitleg geven in het Engels waarin zijn bezwaar duidelijk wordt gemaakt. Deze informatie zal worden gebruikt door externen om een oordeel te vellen. Om de kans op succes voor jou als ondernemer zo groot mogelijk te maken, helpen we je daar graag bij.

Belangrijk: Als jouw organisatie een chargeback ontvangt, krijg je mail van Pay. Je hebt tot zeven dagen na deze datum de tijd om een chargeback aan te vechten.

Volg deze stappen:

  • Controleer of je al contact hebt gehad met de klant over deze transactie en eventueel over de chargeback.
  • Probeer alsnog contact op te nemen als je nog geen contact hebt gehad.
  • Controleer goed de reden van de chargeback.
  • Schrijf een kort bezwaar in het Engels
  • Upload documenten, afbeeldingen en screenshots als bewijs.
  • Je biedt de chargeback bij Pay. aan ter betwisting.

Indien je foutieve informatie hebt aangeleverd, kan het zijn dat we jouw verzoek niet doorzetten naar de bank van de kaarthouder. Verder controleren we of het in het Engels is geschreven en relevant is. Indien nodig vertalen we het of vragen we nog extra informatie op.

Als alle informatie klopt, sturen we het door naar de acquirer om uiteindelijk bij de uitvoerende bank terecht te komen. Dan begint het wachten. In sommige gevallen komt er geen reactie, maar ontvangen we alleen de betaling nogmaals. Dan is het proces afgerond. In andere gevallen krijgen wij een bericht van afkeur of additionele vragen. Die sturen wij dan vanzelfsprekend door om samen tot het beste antwoord te komen. Het komt ook voor dat er geen bericht van de bank komt.

Als jouw bezwaar tegen de chargeback door de bank is afgewezen of wanneer we gedurende een periode van twee maanden geen reactie van een bank ontvangen, beschouwen we de zaak als afgerond. Als de bank de chargeback niet heeft ingetrokken, kan je daarna nog gedurende een periode van 14 dagen na het sluiten van de zaak in beroep gaan. Als de chargeback is ingetrokken, is het geld dus van jou.

Registreer nu en ontdek de voordelen van Pay.

Regel direct al je online en in-store betalingen.
laptop
Default CTA icon Ontvang al binnen 15 minuten online en in-store betalingen via het Pay. platform.
Default CTA icon
Alle betaalinformatie op één platform: online, in-store en omnichannel.
Default CTA icon
Maximaal inzicht in je betaalverkeer via uitgebreide rapportages