Klantcase Mason Garments: een mix van de juiste betaalmethoden verhoogt conversies

Klantcase Mason Garments: een mix van de juiste betaalmethoden verhoogt conversies

Mason Garments is een high-end sneakerlabel dat in 2012 is opgericht door Rendi Aditia. Van jongs af aan droomde Rendi ervan om eigen kleding en schoenen te ontwerpen die zijn eigen stijl en persoonlijke interesses weerspiegelde.

mason garments_logo

"Voordat Mason Garment werd opgericht, werkten Rendi, medeontwerper en Head of Production Mitchell Hulsthoff en ik in een sneakerzaak. Rendi had echter eigen ideeën over sneakers, maar kon niet vinden wat hij zocht. Dus heeft hij zelf een sneaker ontworpen die aan zijn eisen voldeed. In 2012 start hij met het bedrijf en heeft hij zijn eerste sample in handen, geproduceerd in China. Dit beviel hem, maar nadat hij geld over had gemaakt voor de productie van zijn allereerste serie sneakers is er niks meer vernomen van de fabrikant. Tegenslag, maar het sterkte hem om verder te gaan en zo is hij in Italië terecht gekomen. Het modeland bij uitstek," zegt El Hammouti. Leergeld, zo noemt de Managing Director deze episode in het bedrijfsverhaal.

Het woord over zijn exclusieve sneakermodellen verspreidde zich als een lopend vuurtje. Al snel werden sterren als Chris Brown, Karim Benzema en Jandino Asporaat gespot met sneakers van Mason Garments. En zo was Rendi’s droom verwezenlijkt: binnen no time had hij de sneaker top bereikt.

 

Authentiek en dicht bij het hart

Mason Garments valt op in het Nederlandse sneakerlandschap. Het concept ‘made in Italy, designed in Amsterdam’ doet geen andere concurrent ze na. Maar ook achter de schermen is er veel wat Mason Garments onderscheidt van andere merken. "Het is de manier waarop wij business doen, met name ons business model en de achterliggende strategie," legt Managing Director Soufyan el Hammouti uit. "Rendi is als oprichter de volledige eigenaar van Mason Garments. Wij hoeven dus geen verantwoording af te leggen aan bijvoorbeeld investeerders en staan dicht bij het product. Ook proberen wij zo veel mogelijk in house te doen en waar mogelijk zelf kennis te verwerven in plaats van uit te besteden. Dit kost op korte termijn soms wat extra tijd, geld en moeite maar loont zich op lange termijn altijd uit."

 

 

Met ‘dicht bij het product staan’ doelt Soufyan onder andere op de designs van de sneakers. De schoenen worden door Rendi zelf ontworpen. "Om maar even een mooi voorbeeld te geven," zegt Soufyan. "De nieuwe collectie die wij gaan lanceren voor zomer 2021 heet Memory Lane en kijkt terug op Rendi’s jeugd en wat hem inspireerde toen hij klein was, namelijk de skating en BMX cultuur in de jaren 90 in Amerika. Het is een collectie die dicht bij zijn hart staat. Rendi geeft in de ontwerpen eigenlijk een stukje van zichzelf weg en probeert anderen altijd te inspireren om hun eigen pad naar succes te bewandelen, met onze schoenen natuurlijk."

 

Vertrouwen in Pay.

De webshop is de grootste omzetbron voor Mason Garments. Daarom investeert het schoenenlabel veel in online branding, sales en marketing. De klantenkring bestaat uit 18 tot 35 jarige tech savvies die 24/7 op social media zijn te vinden. In de webshop wil Mason Garments deze groep daarom zo snel, seamless en smooth mogelijk bedienen. Soufyan: ‘‘Dat is ook de reden waarom wij onze betalingen laten faciliteren door Pay. De systemen werken stabiel en de managementrapportages zijn inzichtelijk. Daarnaast zijn er genoeg betaalmethoden die we kunnen aan- en uitvinken. Voor ons fijn en voor onze klanten extra gemakkelijk."

 

foto_masongarments01

De communicatie binnen Pay. is vanzelfsprekend: helder, duidelijk en snel. Dit zijn eigenschappen die ook bij Mason Garments passen. De prijs-kwaliteitsverhouding is erg wenselijk en ook niet geheel onbelangrijk: het integreren van betaalmethoden is ontzettend eenvoudig. Wij hebben recent Klarna als achteraf betaalmethode geïntegreerd en het is fijn dat wij dit via Pay. kunnen doen en daar geen externe koppeling voor hoeven aan te schaffen.

Mason Garments is een high-end schoenlabel dat is ontstaan uit de wens om luxe betaalbaar te maken. Met deze mindset heeft Rendi een succesvol schoenenmerk opgericht. Dit succes hangt ook samen met de manier waarop het bedrijf omgaat met de online- en offlinekanalen. Soufyan vertelt dat offline niet mag worden vergeten in het succes van Mason Garments: "Ook geeft offline een boost aan de online verkoop. Het is dé manier om met klanten in contact te komen en klanten de kwaliteit van onze schoenen te laten ervaren. In de fysieke winkel geef je ‘body’ aan je merk. De wisselwerking boost ook weer de verkoop die samenhangt met de betaalmethoden die wij aanbieden."

Het aanbieden van een zo divers mogelijk aanbod van betaalmethoden is namelijk hetgeen wat de consument over de aankoop-drempel trekt. Soufyan vult aan: "Je biedt een extra stukje service aan. Mason Garments kent een diverse betaalmix die per land ook verschillend is. In Nederland zijn iDEAL, en achteraf betalen van Klarna bijvoorbeeld belangrijke betaalmethoden. In andere landen zijn betalingen met Mastercard en PayPal veel gebruikelijker."

 

foto_masongarments02

 

Op gevoel (en niet volgens het boekje)

Met regelmaat verschijnen er boeken over merkstrategie die vertellen hoe ondernemingen hun online brand moeten positioneren. Ze staan volgeschreven met handige tools die houvast beloven om het merk toekomstbestendig te maken. De tips zijn vaak analytisch van aard en vergeten een belangrijk ingrediënt voor succes: creativiteit. Soufyan vult aan: "Én op gevoel handelen, dat wordt weinig benoemd omdat dat niet uit boeken te leren is. Dat is precies wat wij doen bij Mason Garments. Wij kijken niet alleen naar wat de ervaring ons heeft geleerd, maar ook wat ons gevoel ons vertelt."

Op de vraag of Mason Garments heeft geleden door de coronacrisis vertelt Soufyan: "Zeker niet zo veel als andere bedrijven. Dat komt omdat wij ook deze situatie op gevoel hebben benaderd. Ik heb bij andere merken en retailers gezien dat ze direct met prijzen zijn gaan stunten. Wij hebben het even afgewacht en zagen juist dat de koopbehoefte van onze consument niet afnam. Daarom besloten wij om hier niet in mee te gaan en in onze kracht te blijven geloven. We hebben dus niet onnodig afgeprijsd. Dat heeft goed uitgepakt en zo hebben we onze markt stabiel weten te houden. Dit geeft ook vertrouwen aan de consument en dat is nodig in deze tijd. Onze focus op online in combinatie met de rust bewaren in de markt heeft er voor gezorgd dat onze verkoop ondanks corona alleen maar verder is gestegen."

 

Hyper-personalisatie is de toekomst

Mason Garments is een high-end footwear label, maar ook een creatief collectief dat zich constant bezighoudt met het verbeteren van de customer experience. "Wij willen zo dicht mogelijk bij de klant staan en ze zo een compleet mogelijke Mason Garments experience geven," zegt Soufyan. "Daarom gaan wij ons komende periode nog verder verdiepen in hyper-personalisatie."

Mason Garments is een high-end footwear label, maar ook een creatief collectief dat zich constant bezighoudt met het verbeteren van de customer experience. "Wij willen zo dicht mogelijk bij de klant staan en ze zo een compleet mogelijke Mason Garments experience geven," zegt Soufyan. "Daarom gaan wij ons komende periode nog verder verdiepen in hyper-personalisatie."

 

foto_masongarments03