Zoeken
Sluiten
yomani pinautomaat

Handleiding Yomani pinterminal

Gefeliciteerd met jouw Yomani pinterminal!

De Yomani ML behoort tot de nieuwste generatie betaalautomaten. De terminal heeft een heldere display, verlichte kaartlezers en toetsen, en biedt een geïntegreerde pinafscherming. Een complete betaalervaring voor jouw klant!

De terminal is eenvoudig te installeren en werkt via het ethernet. De terminal maakt gebruik van een CTAP/cloudoplossing. Om deze terminal zo optimaal mogelijk te gebruiken is het nuttig om alles zo goed mogelijk in te stellen. In deze handleiding geven we je een aantal nuttige tips om de Yomani in te stellen.

Stap 1. Is jouw aansluitpakket compleet?

Open de doos en controleer of onderstaande onderdelen, die vereist zijn voor de aansluiting, aanwezig zijn:

Yomani pinterminal

Controleer of jouw Yomani pinterminal aanwezig is in jouw aansluit pakket.

Adapter

Check of er een adapter bijgeleverd is.

Ethernet kabel

Als er ook een Ethernet kabel in de doos aanwezig is is het bijna compleet!

USB kabel

Controleer als laatste of er ook een USB kabel geleverd is.

Stap 2. De Yomani pinterminal aansluiten.

pay-icons-luijkmedia2-1-1
1. Ethernet (internet):

Het is belangrijk dat je de meegeleverde Ethernet-kabel aansluit op de juiste poort. Voor een stabiele verbinding adviseren wij de terminal rechtstreeks op een internetmodem of router aan te sluiten. Stop één uiteinde van de kabel in jouw modem of router (internetaansluiting) en het andere uiteinde in de ethernet poort van jouw terminal (meest linkerpoort met een chromen rand).

pay-icons-luijkmedia-2-1
2. USB-kabel (stroom):

Sluit nu de meegeleverde USB-kabel met de daarop aangesloten USB-Adapter aan op het stopcontact. Het is belangrijk dat de terminal aangesloten wordt op 24 uurs netstroom en ’s avonds niet wordt uitgezet. Zodra alle stekkers zijn aangesloten, zal de terminal automatisch opstarten.

Yomani_handleiding_poorten-1
Let op:

De terminal maakt alleen gebruik van de ethernet- en USB-poort. De RS232-poort (rechts) wordt niet gebruikt.

Stap 3. Een testbetaling uitvoeren.

Zodra je de terminal hebt aangesloten en er "UW KAART AUB" op het display getoond wordt, check je of de terminal het doet. Om dit te controleren, adviseren wij om een testbetaling van één cent uit te voeren. Dit kan op verschillende manieren:

  • Via het terminaloverzicht op Beheren / Pinterminals in het Admin Panel kun je via de button money.png "testbetaling" met één druk op de knop een betaling van één cent uitvoeren. In ditzelfde overzicht vind je ook belangrijke gegevens en inzichten over bijvoorbeeld de verbindingskwaliteit.
  • In de Pay. App voor iPhone en Android kun je op het "betalingen ontvangen" tabblad niet alleen betaallinks en QR-codes aanmaken, maar ook terminalbetalingen starten.

In de video hiernaast leggen we dit uit. Ga vervolgens door met de volgende stap.

Stap 4. Hoe start ik een pintransactie?

Via kassasoftware:

Als je gebruik maakt van een kassaleverancier links, dan werkt de terminal in de meeste gevallen direct nadat je deze hebt aangesloten. In sommige gevallen moet je gegevens zoals je API-token invoeren om de koppeling met het Pay. platform te realiseren.

Via Mpos.nl, Collectdesk of de Pay. app:

Gebruik je geen kassaleverancier maar wil je toch makkelijk kunnen pinnen? Dan kun je één van onze tools gebruiken om betalingen te starten. Meer informatie vind je in ons kenniscentrum via de buttons hieronder:

Veelgestelde vragen.

De terminal geeft aan: "Geen kassaverbinding"

Geen kassaverbinding betekent niet per se dat de terminal geen verbinding kan maken met jouw kassa, maar houdt in dat deze geen verbinding kan maken met de PIN-server van Pay. Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  1. Zorg dat de ethernetkabel op een juiste manier is aangesloten. Controleer of deze naar een ethernetpoort gaat waar daadwerkelijk internetverbinding op zit. Wij adviseren om deze rechtstreeks in je router te doen. Een veelgemaakte fout is dat de kabel bijvoorbeeld in de UTP-ingang van de laptop gestoken wordt. Hier komt over het algemeen geen ethernetsignaal uit zodat de terminal de gewenste acties niet uit kan voeren.
  2. De terminal verzendt berichten naar meerdere kanalen en ip's. Als het netwerkbeleid te strikt is, kan het zijn dat sommige poorten en IP-adressen moeten worden vrijgegeven of worden gewhitelist om te zorgen dat de terminal haar inkomende en uitgaande berichten kan verwerken. Een actuele lijst met poorten en IP-adressen vind je in onze documentatie.
  3. De serverinstellingen op de terminal zijn onjuist. In deze stap voor stap handleiding leggen we uit hoe je deze settings kunt controleren en eventueel kunt aanpassen.

Als ik een (contactloze) betaling doe, lukt dit niet en verschijnt de melding "Magneetstrip lezen".

Deze melding vindt plaats als de parameters van het pincontract niet (meer) correct in de terminal zijn ingeladen. 's Nachts worden periodieke updates aan de software uitgevoerd en worden de sleutels/parameters ververst. Het is belangrijk dat de terminal daarom na het afsluiten van de dag niet wordt uitgeschakeld. Zo blijven sleutels en parameters intact.

Om de parameters te verversen en deze opnieuw in te laden, voer je de volgende stappen uit:

Telkens als ik een betaling probeer te doen, valt de terminal uit en wordt deze herstart.

De terminal krijgt waarschijnlijk onvoldoende stroom bij het versturen van de betalingsgegevens naar de transactiehost. Vaak komt dit voor wanneer de terminal verkeerd is aangesloten; bijvoorbeeld omdat de voedingskabel in één van de USB-ingangen van een computer wordt gestopt of wanneer een adapter wordt geleverd die te weinig vermogen heeft. De terminal zal dan wel opstarten, maar voor intensievere processen heeft deze meer vermogen nodig. De terminal moet via de meegeleverde adapter op het lichtnet worden aangesloten.

Heb je de terminal aangesloten met de bij de terminal geleverde adapter en blijft het probleem zich voordoen? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

Retourpintransacties worden afgebroken.

Als je een retourpintransactie niet succesvol kunt afronden, kan dit meerdere oorzaken hebben:

  • Retourpinnen is niet geactiveerd op deze terminal. - Om te controleren of retourpinnen op de terminal is geactiveerd, zie je in het Pay. Admin Panel (in het terminaloverzicht) de geactiveerde betaalopties staan. Ga hiervoor naar Beheren -> Pin terminals. Onder de kolom ‘Kaartacceptatie’ hoor je een logo met RETOURPINNEN te zien staan (naast jouw terminal). Staat hier retourpinnen niet bij? Vraag dit aan voor de desbetreffende terminal door de TH-code (deze staat in hetzelfde overzicht in het format TH-1234-5678) en de gewenste limieten per dag, transactie en het aantal transacties te mailen naar onze onboarding afdeling. Kijk voor de mogelijkheden in onze retourpin documentatie.
  • Je probeert contactloos te retourpinnen - Retourpinnen kan alleen door de kaart van de consument waar de transactie op moet worden teruggestort bovenin de pinterminal te stoppen. Vervolgens moet de klant het bedrag bevestigen door op 'OK' te drukken. Contactloos retourpinnen is niet mogelijk.
  • Je probeert op een verkeerd kaarttype te retourpinnen - Retourpinnen kan alleen op Nederlandse Maestro en vPAY kaarten.
  • Onvoldoende saldo - Om een terugbetaling te kunnen en mogen doen, dient er op het merchantaccount voldoende saldo te staan om de betaling uit te voeren.
  • Uitbetaalstatus staat refunden niet toe - Wanneer het dossier nog incompleet is of er andere administratieve zaken zijn die nog niet zijn afgerond, kan het zijn dat terugbetalingen en dus ook retourpinacties niet zijn toegestaan. Je kunt dit oplossen door je clearingstatus te bekijken.

Kan ik ApplePay of Google Pay activeren op mijn Yomani terminal?

Dat is zeker mogelijk! Apple Pay en Google Pay zijn autorisatiemethoden, geen betaalmethoden. Het is afhankelijk van welk kaarttype de consument (betaler) in zijn wallet heeft gekoppeld. Kaarttypes zoals Maestro en vPAY kunnen standaard verwerkt worden. Kun je op jouw terminal ook creditcardtransacties verwerken omdat je deze kaarttypes ook hebt laten toevoegen, dan kan jouw klant, als deze een creditcard in zijn wallet heeft toegevoegd, zonder problemen betalen.

Niet alle onderdelen zitten in de doos. Wat moet ik doen?

Neem contact op met de helpdesk via chat, telefoon of e-mail en geef door welk onderdeel mist. Wij lossen dit zo spoedig mogelijk voor je op!

Mijn kassaleverancier heeft geen koppeling met Pay. Kan ik wel pinnen?

Je kunt via onze online tools zoals hierboven beschreven altijd een pintransactie starten. Heb je een tip voor ons partner team om een integratie te realiseren met jouw softwareleverancier? Stuur dan de gegevens naar support@pay.nl.

Niet alle betaalproducten die ik had willen aanbieden zijn op de terminal geactiveerd. Hoe vraag ik betaalmethoden aan?

Om te controleren welke kaarttypes jouw terminal accepteert, voer je de onderstaande handelingen uit op de terminal:

  • Druk op Stop » OK » types linker knop onder het beeldscherm
  • Vervolgens zie je de ingeladen kaarttypes.
  • Ga vervolgens uit het menu door de Stop knop te drukken.

Wil je naast Maestro en vPAY ook andere kaarttypes accepteren zoals Visa, Mastercard, Visa Electron of American Express? Bekijk hier hoe je deze betaalmethoden aan kunt vragen.

Moet mijn terminal 24/7 voorzien zijn van stroom en/of internet?

's Nachts worden periodieke updates uitgevoerd en worden de sleutels/parameters ververst. Het is belangrijk dat de terminal daarom na het afsluiten van de dag niet wordt uitgeschakeld. Op deze manier blijven sleutels en parameters intact.

Om de parameters te verversen en deze opnieuw in te laden, voer je de volgende stappen uit: