Nieuws

Partner van de maand juni: Factif

Omnichannel retailing op z’n best met Factif
Datum: 09 juni 2021

Volledig voldoen aan de wensen van de consument betekent de beste prijs, kwaliteit, service én shopping experience aanbieden. Hoe doe je dat? Door je als retailer te richten op de behoeften van jouw klanten en door zowel jouw webshop als fysieke winkel naadloos met elkaar te verbinden. En daar helpt de krachtige e-commerce oplossing Factif ShopMaster omnichannel retailers mee.

factif_logo.png

Factif is opgericht in 2006 door Pieter van Andel en Eddie Smeink. ‘‘We zijn begonnen als internetmarketing bureau dat zich bezighield met ‘het bouwen’ van websites en we adviseerden onze klanten over hun online (marketing)strategie’’ vertelt Eddie. ‘‘Nu richten wij ons op omnichannel retailers in de fashionbranche met onze e-commerce oplossing Factif ShopMaster. Wij zijn er om de omnichannel verkoopstrategie van retailers naar een nóg hoger niveau te tillen!’’

Factif_oprichters_01.jpg

De klantvraag- en behoefte als fundament

Factif onderscheidt zich door innovatieve oplossingen te leveren die een gefundeerde basis vormen voor omnichannel retailers. ''Maar deze oplossingen zijn op verzoek ook eenvoudig uit te breiden of aan te passen'' vult Eddie aan. Naast het aanbieden van ShopMaster, biedt Factif ook ondersteuning in de vorm van consultancy. Pieter: ''We zijn begonnen met Factif vanuit een ‘missende’ klantbehoefte. Onze klanten worden op een zo breed mogelijk vlak voorzien van zaken waar vraag naar is. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat data één-op-één in de webshop van onze klanten terechtkomt en dat deze op de juiste manier elektronisch wordt ingelezen zodat items die online staan snel verkocht kunnen worden.''

Ook houdt Factif zich bezig met het retourproces van haar klanten. Hierdoor neemt de verwerking van retouren zo min mogelijk tijd in beslag. ''Met onze software kan dit door één persoon worden afgehandeld. En in samenwerking met onze betaalpartner PAY. en hun restitutiesysteem, wordt het geldt automatisch teruggestort,'' vertelt Pieter enthousiast. Hierdoor verloopt het retourproces automatisch en hoeft de winkelier alleen de barcode te scannen nadat hij het item heeft geïnspecteerd op eventuele beschadigingen. Pieter: ''Onze klanten hebben behoefte aan dit soort features. Hiermee kunnen zij winst maken in de concurrerende retailmarkt. En dat kan dankzij onze mooie samenwerking met PAY. waar de klantvraag- en behoefte ook een heel belangrijk fundament van de dienstverlening vormt.''

Innovaties versterken de concurrentiepositie

De fashionbranche staat bekend als een markt die onderhevig is aan veel concurrentie. Het kan intimiderend zijn, maar geen enkel bedrijf kan gedijen zonder concurrentie. Wil je je concurrentiepositie verbeteren? Dan is inzicht krijgen in wat de behoeften en wensen van jouw potentiële klanten zijn niet alleen een manier om hier voordeel uit te halen. Eddie vult aan: ''Vergeet vooral niet te innoveren met betaaldiensten in jouw webshop. Dat is ook een mooie manier om ver op de concurrentie vooruit te lopen. Daarvoor moet je alleen wel aangesloten zijn bij een Payment Service Provider die deze mindset snapt.''

Pieter en Eddie vertellen dat zij in het verleden hun e-commerce oplossing ShopMaster aan diverse Payment Service Providers hebben gekoppeld. Daarvoor werd er veel met losse koppelingen voor betaalmethoden gewerkt. Pieter: ''Het werkte niet. Zo wilden we ook Alipay aanbieden aan onze klanten. Helaas werd deze betaalmethode niet ondersteund door onze vorige PSP, maar wél door PAY. En zo zijn we met deze mooie partij in contact gekomen. PAY. is echt voorloper op het gebied van innovatie. Voor Factif is dat erg belangrijk: innovatie is waar we concurrentievoordeel uithalen en dat geldt ook voor onze klanten.''

Samen met PAY. realiseren wij vernieuwende oplossingen die onze gemeenschappelijke klanten in staat stelt om in te spelen op de wensen van de doelgroep.
expresswear_factif.png

Online en offline shoppen bij Express Wear

De kracht van Factifs oplossing met ShopMaster zit in de slimme koppelingen met diverse externe applicaties en systemen én kassasystemen. De koppeling biedt de retailer onder andere product-, voorraad-, klant- en omzetinformatie. Zo hebben retailers in combinatie met de koppeling van PAY. een erg krachtige tool tot hun beschikking. Pieter: ''PAY. is volledig geïntegreerd in de check-out en het retoursysteem van de winkelier. De integratie is écht smetteloos. Dit zie je goed bij onze gezamenlijke klant Express Wear.''

Express Wear is een aanbieder van merkkleding en maakt gebruik van de koppeling. In meerdere fysieke winkels staan bestelzuilen waar de e-commerce oplossing ShopMaster van Factif op draait. Medewerkers kunnen gemakkelijk opzoeken of een artikel wel of niet op voorraad is in de webshop als de fysieke winkel zelf geen voorraad meer heeft. Daarnaast maakt het betaalsysteem van PAY. het mogelijk dat klanten via bijvoorbeeld iDEAL kunnen betalen of kunnen pinnen via de geïntegreerde pinautomaat van PAY. Ook andere betaalmethoden zijn beschikbaar via PAY. zoals Alipay of Apple Pay. Pieter: ‘‘En zo zie je maar, de online en offline wereld is volledig met elkaar vervlochten. Je maakt voor consumenten de virtuele koopbeleving heel tastbaar en dat is een erg fijne manier van shoppen en betalen.’’

De samenwerking ervaren wij als erg prettig omdat PAY. dezelfde instelling heeft als Factif: niet in onmogelijkheden denken, maar in uitdagingen. Als het linksom niet kan, proberen we het rechtsom. Die flexibele instelling én de laagdrempelige bereikbaarheid en het contact maakt de cirkel rond. Daarnaast werkt de koppeling met PAY. technisch gewoon lekker voor ons: plug & play en gaan!

Omnichannel onder een vergrootglas dankzij corona

Als e-commerce oplossing blijft Factif zich onderscheiden en focussen op de optimalisatie van het e-commerce platform voor de omnichannel retailer én consumenten. Met het aanbieden van het ShopMaster platform creëert Factif niet alleen een plezierige omgeving om mee te werken maar ook een webshop waar klanten een customer focused ervaring beleven die anders is dan in mainstream webshops.

Op de vraag of e-commerce en corona hand in hand gaan, zijn Pieter en Eddie het er met elkaar over eens dat de focus op online alleen maar verder zal toenemen. Pieter vult aan: ''Dankzij de coronapandemie is een grote groep traditionele offline kopers ook met het online shoppen in aanraking gekomen. Dit zijn gebruikers die een hoger verwachtingspatroon hebben van de ondersteuning van de retailer bij het vormen van een beslissing. Webshops zullen daarom meer opties krijgen om ook deze groep kopers te ondersteunen bij het nemen van de juiste beslissing. Informatie die verzameld wordt over klanten en het inzetten van die informatie in het advies zal daar een belangrijke rol bij gaan spelen.''

partner%20van%20de%20maand%20badge.png

In de rubriek 'partner van de maand' licht PAY. iedere maand een partner uit. Dit doen wij door samenwerkingen aan het licht te brengen die misschien op het eerste gezicht niet zo vanzelfsprekend lijken. En dat is het met payments: het is een wereld die zich verder uitstrekt, voorbij de financiële sector. Wil je ook partner van de maand worden? Neem contact met ons op via marketing@pay.nl.

Voorafgaande partners van de maand

Partner van de maand mei: Tickles
Lees meer
Partner van de maand april: Internetbureau gett B.V.
Lees meer
Partner van de maand maart: SW-Retail
Lees meer
PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.