Klantcase Sanitairkamer: omnichannel betalingen zorgen voor efficiëntie en groei

Klantcase Sanitairkamer: omnichannel betalingen zorgen voor efficiëntie en groei

Je badkamer is dé plek voor een luxueus moment voor jezelf. En Sanitairkamer begrijpt dit goed. Met creativiteit en ervaring creëren zij de perfecte badkamersfeer. En dankzij automatisering en gekoppelde betaalsystemen heeft Sanitairkamer nu ook een ijzersterke omnichannel strategie opgezet. Hiermee verwerkt het bedrijf meer dan 10.000 orders per maand via zowel online als in-store verkooplocaties. Wij spraken met Jelle van Nieuwenhuizen van Sanitairkamer, en Michel Wams van Pay. over de kracht van de omnichannel aanpak. 

 

sanitairkamer-logo

 

Sanitairkamer in het kort.

• Sector: Huis & wonen
• Opgericht in: 2012
• Aantal medewerkers: 100
• Aantal retaillocaties: 6
• E-commerce platform: Magento 2
• Aangeboden betaalmethoden:
   - iDEAL
   - PayPal
   - Klarna
   - Bancontact
   - Creditcard
   - Zakelijk achteraf betalen via Biller
   - Rembours

 

Van papier naar digitaal en alles automatisch.

Tot een paar jaar geleden gingen bij Sanitairkamer veel processen nog via papier. Zoals het verzamelen van bestellingen - met uitgeprinte picklists verzamelde het team handmatig een bestelling bij elkaar. Dit zorgde voor veel fouten: orders raakten kwijt, werden dubbel geleverd of klanten ontvingen de verkeerde bestelling.

Automatisering was voor het toekomstige succes van Sanitairkamer dus een voorwaarde. Een applicatie gaan gebruiken waarmee orders verzameld worden vanaf een handscanner was een van de hoogste prioriteiten. Daarnaast werden ook de levertijden geautomatiseerd in het verzendproces. Zo kan het team nu - vanaf het moment dat een order is geplaatst - zien wanneer een order geleverd moet worden, en dus wanneer de order de deur uit moet.

Maar dit bleek pas het eerste deel van het project: door het automatiseren van het verzendproces liep het ERP systeem vast - het kon de enorme hoeveelheid data en orders niet meer aan.

Het bedrijf besluit dan de switch te maken naar Exact, en de webshop volledig op de schop te nemen, van Magento 1 naar Magento 2. Ook wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om te gaan samenwerken met een nieuwe betalingspartner. “We hebben de 4 á 5 grootste namen in payments-land uitgenodigd om een voorstel te doen: wat kunnen jullie, en wat zijn de kosten? En toen hebben we gekozen voor Pay”, zegt Jelle van Nieuwenhuizen, Finance & IT Manager bij Sanitairkamer. 

Pay. is heel ver in hun open API, en dat maakte de data koppeling met Magento en vervolgens weer met Exact heel makkelijk. Bovendien is de interface simpel, en de tarieven zijn heel concurrerend - niet onbelangrijk.

Alle betalingen via één simpel en configureerbaar platform.

Voordat Sanitairkamer ging digitaliseren waren de betaalprocessen per winkel anders ingericht. Dat was administratief erg onhandig - en moest in een nieuwe digitale situatie idealiter ondergebracht worden bij dezelfde betaalprovider. Maar het grootste deel van de bestellingen, zo’n 80%, kwam via online. Dus een betaalprovider moest ook dát gedeelte kunnen verwerken: de mogelijkheid om zowel online als in-store onder te brengen bij één betaalpartner was voor Sanitairkamer erg belangrijk. 

“We wilden een payment service provider die diverse smaken kan bieden. Bij andere payment service providers heb je hoge kosten om een koppeling met een betaalmethode zoals Klarna of Riverty te bouwen. Of is het ingewikkeld om zelf het betaalsysteem te configureren. Pay. heeft dat gewoon goed voor elkaar. Een betaalmethode voeg ik zo toe. Dat is wel goud waard voor ons”, zegt Jelle. “En Pay. denkt mee. Is er iets aan de hand, dan weet Pay. wel de oplossing. De support afdeling is altijd goed bereikbaar.” 

 

Omnichannel zorgt voor overzicht op alle kanalen.

Consumenten kopen bij Sanitairkamer voor het grootste deel via de webshop. Maar als het om sanitair gaat, voor de meeste mensen een investering, vinden ze het prettig om spullen eerst in het echt te zien. De combinatie van webshop met fysieke winkels is juist voor een bedrijf als Sanitairkamer onmisbaar. 

“In de winkels wil je idealiter dat klanten overal kunnen afrekenen met dezelfde betaalmogelijkheden. En het is ook belangrijk dat je één platform hebt waar je alle order- en betaalgegevens altijd kunt terugvinden”, zegt Jelle. “Dan zie je dat de omnichannel ervaring belangrijk is. Maar dat je alle data in de back-office in één inzichtelijk overzicht hebt, is even veel waard”.

Met de focus op een omnichannel aanpak is Sanitairkamer bij Pay. aan het goede adres. Want juist een winkel als Sanitairkamer kan Pay. met haar productaanbod heel goed bedienen. “Denk aan webshop orders die worden betaald met allerlei verschillende betaalmethoden, fysieke winkels, pinautomaten, scanners en mobiele pinautomaten in bezorgbussen. Allerlei verschillende verkooppunten die wij samenbrengen in één betaalstroom”, vult Michel Wams, Business Development Manager bij Pay, aan.

Je online en fysieke verkooppunten optimaal samen laten presteren in een omnichannel strategie voor maximale omzet? Neem contact met Pay. op.