Klantcase Durlinger: verder bouwen aan online groei én online succes, met Pay. en Billink

Klantcase Durlinger: verder bouwen aan online groei én online succes, met Pay. en Billink

Durlinger is geen webshop in de klassieke zin: het Limburgse familiebedrijf bestaat al sinds 1881. Dat de schoenenretailer online zo succesvol is, komt omdat het bedrijf altijd mee is blijven groeien met de online ontwikkelingen. In 2016 bundelen Durlinger en Shoetime, vakgenoot uit het zuiden, de krachten en fuseren met als doel om dé schoenenretailer van Zuid Nederland te worden. Shoetime is ooit opgezet door de familie Sieben en, net als bij Durlinger, staan de familieleden ook nog aan het roer. "Het is wel nog echt een familiebedrijf in optima forma," aldus Michiel Sieben, marketing manager en één van de MT-leden van de schoenengigant.

 

logo-durlinger-billink

 

Krachtenbundeling van twee Limburgse schoenenretailers

"Ik had altijd in mijn achterhoofd dat het familiebedrijf wel zou roepen en dat ik daar ook wel erg graag aan de slag zou willen," zegt Michiel over zijn rol bij Durlinger (destijds nog Shoetime). Toen hij in 2014 besloot voor het bedrijf van zijn familie te gaan werken, wist hij dat er een fusie met Durlinger aankwam.

Zowel Durlinger als Shoetime merkten met de komst van grote online schoenenverkopers dat het moeilijker werd om het aantal fysieke winkels te behouden. Na bezuinigingen werd het duidelijk dat het essentieel was om nog meer in de online ontwikkeling mee te gaan:" Zowel Durlinger als Shoetime waren daar niet goed op ingericht," blikt Michiel terug. Als twee van de grootste schoenenbedrijven uit Limburg waren de twee geen onbekenden voor elkaar, "sterker nog, de familie Durlinger heeft ooit mede aan de wieg gestaan van Shoetime," voegt Michiel hier aan toe. Beide partijen kwamen al snel tot de conclusie dat een fusie de beste optie was, "zo konden we weer echt een vooraanstaande speler worden in de schoenenverkoop."

 

De gevolgen van de coronacrisis

Helaas heeft ook bij Durlinger de coronacrisis toegeslagen. Voor de uitbraak, en de gevolgen die dit had voor winkeliers, zat het totaal aantal winkels op ongeveer 75 vestigingen, verdeeld over Limburg, Brabant en Gelderland. "Door corona hebben we winkels moeten sluiten en zullen we nog enkele winkels moeten sluiten," zegt Michiel hierover. Toch had corona ook een positieve invloed op de resultaten, de online resultaten welteverstaan. "De verhouding was ongeveer 15% uit online activiteiten en 85% uit winkelactiviteiten," vertelt Michiel.

We hadden de missie om eind 2020 naar 20% online te groeien en door corona is die stap vrij makkelijk gehaald.

Geen moment spijt voor de keuze Billink

Echt goed waren de eerdere ervaringen met achteraf betalen niet. Concurrenten van Billink zijn en waren, ook in het verleden, vaak redelijk duur. Shoetime heeft nog een periode samengewerkt met een achteraf betaalmethode die administratief veel problemen opleverde: '"Dat werkte eigenlijk allemaal voor geen meter," vat Michiel samen. Vervolgens heeft Shoetime het een tijdje zonder achteraf betaalmethode gedaan, maar uiteindelijk bleek dit toch een behoefte te zijn waar Durlinger en Shoetime aan wilden voldoen. Michiel: "In 2018 kwam bij ons die overtuiging extra sterk van: we moeten echt iets met achteraf betalingen doen."

Na met een aantal partijen gesproken te hebben, waaronder Billink, heeft Durlinger de afweging gemaakt. Michiel geeft eerlijk toe dat zij in het begin wat huiverig waren, is Billink wel bekend genoeg voor de klant? "Toen had ik een gesprek met Billink en eigenlijk geen moment spijt van gehad," vertelt Michiel. Het gunstige tarief van Billink speelde een rol, maar wat ook meespeelde was dat Durlinger zich geen nummer voelde. Michiel: "Bij grotere concurrenten was het iets meer ‘fijn als je aansluit, maar voor jullie 50 anderen’."

 

De online strategie van Durlinger met Pay.

Wanneer winkels ook een webshop hebben, moet er een Payment Service Provider worden ingeschakeld om de binnenkomende betalingen te faciliteren. Dit is een online betaalprovider die webshops voorziet van een uiterst veilig betaalsysteem en van verschillende betaalmogelijkheden zoals achteraf betaalmethoden. Als aanvulling op de fysieke winkel, speelde de webshop voor corona ook al een belangrijke rol. En net als vele retailers gelooft Durlinger in een omnichannel aanpak waarbij de klant zich eerst online oriënteert en vervolgens in de winkel shopt en vice versa." Maar sinds maart 2020 is de webshop nog belangrijker geworden omdat het lange periodes ons enige verkoopkanaal is geweest," vertelt Michiel. "En hierin faciliteert en helpt Pay. ons als Payment Service Provider enorm."

 

durlinger_image02

 

Op de vraag hoe Durlinger online betalingen verwerkte, zegt Michiel: "Via een andere partij, maar de samenwerking werkte niet in combinatie met onze Magento webshop én omdat ze geen betalingen via Billink verwerkten." Daarom is Durlinger om de tafel gaan zitten met Pay. en de andere betaalprovider. "We hebben toen een tijd lang met beide Payment Service Providers gewerkt waarbij betalingen via Billink door Pay. werden verwerkt. Toen ons contract uiteindelijk afliep, hebben we besloten om alle betalingen en betaalmethoden onder één partij samen te brengen. Vanwege de gunstige transactiekosten waren wij in no time overtuigd van de Pay. en Billink combinatie. En weet je wat ook de doorslag gaf? De klantenservice van Pay. Daar werken wij écht het prettigst mee," vertelt Michiel enthousiast.

Bij zowel Pay. als bij Billink hebben we bij Durlinger het gevoel dat we een belangrijke klant zijn in plaats van ‘één van de velen’. Daarnaast zijn we de retourbetalingen volledig aan het automatiseren wat veel tijd bespaart op onze afdeling administratie. Tot slot is het contact erg prettig: onze klantenservice schakelt makkelijk en snel met de klantenservice van Pay.

Verder uitbouwen als zuidelijke schoenenretailer

De toekomst in de schoenenbranche ziet Michiel positief in: "Bedrijven die zowel een online als een offline verkoopkanaal hebben, hebben echt wel de toekomst en dat zien wijzelf ook wel terug in onze cijfers." Over uitbreiding is Michiel duidelijk: Durlinger wil echt de sterke positie van zuidelijke schoenenretailer behouden en verder uitbouwen. "We hebben ook ooit de ambitie uitgesproken om de grootste schoenenretailer van Zuid-Oost Nederland te zijn en te blijven, daar zitten ook wel echt onze roots en daar is onze naam het sterkst."

Om naar één krachtige en sterke formule in Zuid Nederland te groeien, worden alle Shoetime winkels nu omgebouwd naar Durlinger. "We willen graag gezien worden als een bijna echte lokale ondernemer die past in de stadskern of dorpskern en past binnen de zuidelijke waarden," licht Michiel toe. Daar hoort ook de benadering van klanten bij, het ons-kent-ons gevoel. "Als het even kan spreken we de klant bij naam aan en spreken we in ieder geval in hetzelfde dialect als de klant." Geen uitbreiding in de rest van het land dus, maar de huidige sterke, regionale positie behouden en online versterken. "We denken dat daar veel meer potentie in ligt en willen ook de online zuidelijke klant aan ons binden," vult Michiel aan.

 

Deze klantcase is geschreven door Carmen Clarijs van Billink. Enkele alinea’s in deze klantcase zijn geschreven door Pay. en vormen een aanvulling op de originele versie.