Terugbetaling bij retour zoals het hoort

Door Michiel Peeze op 12 juli 2015

Honderden webshops in de modebranche hebben naar aanleiding van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de voorwaarden en informatievoorziening met betrekking tot het retourneren van kleding aangepast en verbeterd.

Uit eerder onderzoek van de consumentenbond bleek ook al dat veel modewebwinkels onjuiste of onvolledige informatie verstrekten over (terugbetalingen bij) retouren. Zo werden er verkeerde termijnen gehanteerd, of werd er zelf helemaal geen informatie gegeven over de terugbetaling van retouren. Webshops zijn verplicht om het volledige door de klant betaalde bedrag binnen 14 dagen terug te betalen, inclusief de eventuele verzendkosten.

?

Vervolgonderzoek

Recent is er opnieuw onderzoek gedaan, ditmaal door toezichthouder ACM. Hieruit bleek dat de informatievoorziening bij honderden webshops nog steeds niet aan de verwachtingen voldeed. De ACM heeft de webshops hierop aangesproken en verzocht hun informatievoorziening te verbeteren.

Uit vervolgonderzoek bleek dat de interventie van de ACM succesvol was. Inmiddels hebben alle benaderde webshops hun voorwaarden aangepast en duidelijk(er) vermeld op hun website.

Dat is maar goed ook, want webshops die de regels niet handhaven, riskeren een boete die kan oplopen tot maar liefst 450.000 euro.

Uiteraard is het vanzelfsprekend dat u uw klanten de verwachte service verleent, waarbij terugbetalingen tijdig worden verwerkt. We helpen u daar dan ook graag bij met behulp van ons eenvoudige restitutiesysteem. Met een paar klikken kunt u retouren en annuleringen snel en simpel terugbetalen.

Ken uw verplichtingen

Consumenten die iets op internet kopen hebben het recht om hun aankoop binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan te maken. De volgende regels omtrent terugbetalen gelden wanneer uw klant een bestelling wil retourneren:

  1. Indien een klant zijn aankoop ontbindt, bent u verplicht om binnen 14 dagen het geld terug te betalen.
  2. Alle betalingen die u van de consument heeft ontvangen, dient u terug te betalen. Hier vallen dus ook bezorgkosten of andere kosten onder. U mag dus niet op uw website vermelden dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald. Bij annulering van een deel van de bestelling, hoeft u de bezorgkosten niet terug te betalen.
  3. De kosten voor het terugsturen van de bestelling mogen voor rekening van de consument komen, indien dit vooraf duidelijk op uw website is vermeld.
  4. De terugbetaling dient u met hetzelfde betaalmiddel te doen als waarmee de klant heeft betaald. U mag dus geen tegoedbon geven als de consument niet met een tegoedbon heeft betaald.
  5. U dient de voorwaarden rondom het retourneren en het terugbetalen duidelijk en volledig op uw website te vermelden.

4 manieren om te refunden

Om terug te kunnen betalen heeft u bij Pay.nl in de meeste gevallen vier mogelijkheden:

  1. Via het transactiescherm zoekt u de desbetreffende betaling op en klikt op de groene pijl om het restitutiescherm te openen. Bij de meeste betaalmethodes zijn alle gegevens automatisch gevuld. Als deze gegevens niet gevuld zijn kunt u dit alsnog doen.
  2. In de Pay.nl smartphone app kunt u eenvoudig een refund uitvoeren door de betaling op te zoeken en deze te refunden
  3. Handmatig vanuit het refunds tabblad
  4. Rechtstreeks vanuit Magento en Woocommerce

Zeer eenvoudig terugboeken

U kunt er voor kiezen om een gedeelte terug te betalen, of zelfs meer. Voorwaarde is dat uw boeksaldo hoog genoeg is. U kunt uw boeksaldo aanvullen op het tabblad Beheren / Facturen (clearing). Druk op toevoegen en u bent klaar.

Restituties uitvoeren is alleen mogelijk nadat uw dossier compleet en uw aansluiting gecontroleerd is. Het is mogelijk via ons uitgebreide rechtensysteem om terugbetalingen voor bepaalde gebruikers uit te schakelen.

Michiel Peeze

Het managen van risico's en zorgdragen voor de compliancy van Pay.nl. Dat is waar Michiel voor staat.
Deel dit artikel