Pay.nl garantiefonds

Pay.nl is een betaalinstelling onder toezicht van De Nederlandse Bank. Wij hebben binnen uw betaling aan een merchant dezelfde status als uw bank of als de bank van de ontvanger. De overeenkomst wordt gesloten tussen de koper (u) en de merchant (de ondernemer of webshop).

Indien u een webshop niet vertrouwd, raden we u aan om 'achteraf, op rekening' te betalen. Dit is een verplichte betaaloptie die een webshop volgens de regels van de autoriteit consument en markt (ACM) moet aanbieden.

Ondanks een zorgvuldige uitgebreide screening kan het zijn dat een webshop ineens niet meer uitlevert. Het is voor Pay.nl van grote waarde om deze signalen zo snel mogelijk te ontvangen. Daarom hanteren wij een GARANTIEFONDS.

In aanmerking komen voor het garantiefonds

Dit Garantiefonds is alleen van toepassing bij oplichting & fraude, niet bij een (in staat van / aankomend) faillissement.

  1. De Merchant heeft in zijn aankoopvoorwaarden een termijn tot terug storting opgenomen. Deze dient verstreken te zijn. U meldt uw klacht uiterlijk 7 dagen na deze datum.
  2. U heeft eerst contact opgenomen met de webshop, maar deze reageert niet via telefoon of email.
  3. U heeft een dispuut gestart, waar de Merchant niet zorgvuldig op gereageerd heeft. Er is geen bewijs van toezending of terugbetaling toegezonden De Merchant heeft hier 7 dagen de tijd voor.

    U start een dispuut door de betreffende betaling op te zoeken, vervolgens klikt u op de button 'dispuut starten' die bij de transactie wordt weergegeven.
  1. U doet aangifte op Online aangifte doen en vermeldt daarbij de onderstaande gegevens van de Merchant die u ontvangt na het starten van een dispuut:
    • Naam bedrijf
    • Naam webshop
    • Rekeningnummer van de ondernemer (Let op: niet die van Pay.nl vermelden!)
    • KvK-nummer
    • BTW-nummer
    • Contactgegevens
  2. Wij sturen u een akte van cessie die u getekend retour moet sturen. Met de akte van cessie nemen wij de vordering over die u heeft op de Merchant *1.
  3. 21 dagen na het afsluiten van de Merchant worden de garanties uitbetaald.

*1 Indien u er voor kiest de vordering niet over te dragen middels een akte van cessie, kunt u geen gebruik maken van het garantiefonds. U dient dan zelf uw vordering te (laten) innen bij de Merchant.

Wat ontvangt u van het Pay.nl garantiefonds?

  • Op basis van coulance regeling
  • Maximaal 50% van het betaalde bedrag
  • Maximaal € 150 euro per betaling / bestelling / rekeningnummer
  • Maximaal € 1.000 euro per betrokken Merchant *2
  • Indien wij bij het innen van de vordering bij de Merchant een bedrag ontvangen > € 1.000,- en u heeft het betaalde bedrag nog niet volledig retour ontvangen, dan zullen wij het meerdere naar rato aanvullend uitkeren met een maximum van het door u oorspronkelijk betaalde bedrag minus het reeds uitgekeerde bedrag uit het garantiefonds.

Het garantiefonds betaalt niet uit...

  • Indien u de aangifte niet aan ons toezendt
  • Indien u het rekeningnummer van Pay.nl opneemt in de aangifte
  • Indien u de bedrijfsnaam van Pay.nl vermeldt als 'tegenpartij', dit dient de Merchant in kwestie te zijn.

U kunt een kopie van de aangifte en de akte van cessie sturen naar het volgende e-mailadres: garantiefonds@pay.nl

*2 Bij een hogere totale waarde worden de vergoeding naar rato uitgekeerd.

Wist u dat Pay.nl de enige Nederlandse betaalprovider is met bovenstaande garanties richting consumenten?
Dus betaalt u via Pay.nl, dan heeft u een extra stok achter de deur.

Waar mag u vanuit gaan als u via Pay.nl betaald?

 
  • Pay.nl heeft een gedegen onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de Merchant. Op het moment van accepteren en doorbetalen zijn er geen indicaties tot oplichting.
  • Pay.nl heeft in de meeste gevallen de aandeelhouders, bestuurders en tekenbevoegden geïdentificeerd en de ondernemer gescreend op adres en bedrijfsregistratie.
  • Pay.nl kan tegoeden bevriezen van een Merchant bij disputen.
  • Pay.nl blokkeert een Merchant bij ontvangst van 3 aangiftes of meer in 35 dagen.
  • Pay.nl kan slechts in bepaalde gevallen betalingen weigeren, terugdraaien of refunden, wij kunnen echter niet altijd melden om welke reden. Indien wij een betaling weigeren, denk dan goed na voordat u de betaling direct uitvoert op de rekening van de Merchant.

Let op: Pay.nl is juridisch niet verplicht het garantiefonds in werking te laten treden.

Handige links

Keurmerk aanwezig?

Controleer of de betreffende webshop over een keurmerk beschikt. Op de website van het keurmerk kunt u vervolgens verifieren of de Merchant daadwerkelijk is aangesloten.

Controleer webshop

Heeft u twijfels of een bepaalde webshop of ondernemer legitiem is? Via deze website kunt u controleren of er meldingen over de betreffende Merchant zijn gedaan.

ACM voorwaarden

De Autoriteit Consument & Markt heeft voorwaarden opgesteld waar alle webshops zich aan dienen te houden. Controleer of de betreffende webshop zich aan deze regels houdt.

Dispuut starten

Wilt u een klacht indienen bij Pay.nl en in contact komen met de Merchant? Zoek eerst de betaling op en klik dan op de button 'dispuut starten' die bij de transactie wordt weergegeven.

Aangifte doen

Bent u slachtoffer geworden van oplichting? Neem dan contact op met de fraudehelpdesk voor meer informatie of doe digitaal aangifte via de website mijnpolitie.nl.

TROS opgelicht

Pay.nl legt uit hoe ze te werk gaat, en dat wanneer een consument vervolgens direct op rekening van de ondernemer betaalt zij niets meer voor deze consument kan doen.