Klantcase: ToyChamp

Klantcase: ToyChamp

‘‘Het is onze missie om kinderen, die in een gedigitaliseerde wereld opgroeien, te laten dromen in onze winkels vol magie’’, zo luidt de slogan van speelgoedketen ToyChamp. ToyChamp, dat in 2001 en 2002 haar eerste 5 winkels opende in Nederland, is pionier in de speelgoedsector. De eerste stappen werden gezet in 1989 door CEO Koen Nolmans die in het bedrijf van zijn vader stapte (Nolmans-Familiewinkels NV). Als snel sloten broers Wim en Frank Nolmans zich ook aan waardoor de familietraditie van de speelgoedketen werd voortgezet.

toychamp_champy

Momenteel telt het succesvolle ToyChamp 29 filialen waarvan negen in België en twintig in Nederland. ToyChamp biedt haar brede speelgoedassortiment ook online aan via Toychamp.be en Toychamp.nl.

 

Waar kinderdromen werkelijkheid worden

ToyChamp is een multi-channel bedrijf waar de online webshop en de fysieke winkels van de speelgoedketen hand in hand gaan. Kathleen Claeskens, e-commerce manager bij ToyChamp: ‘‘Dat klopt! Retail en Etail horen bij elkaar en daar werken we bij ToyChamp constant naartoe.’’

In tegenstelling tot anderen, streeft ToyChamp met haar brede productaanbod en dienstverlening andere speelgoedbedrijven voorbij. Doorslaggevend hierin is de manier waarop ToyChamp de klantbehoeften scherp in het vizier houdt: het bedrijf zet maximaal in op de fysieke beleving. ‘‘Niet alleen het assortiment en de grootte van onze winkels dragen daar aan bij,’’ zegt Kathleen. ‘‘In onze winkels kunnen kinderen, behalve speelgoed kopen ook spelen en beleven. Deze beleving creëren we door levensgrote shop-in-shops van onder ander LEGO, Playmobil, Schleich en Sylvanian Families. Daarnaast staan er ook speeltafels in de winkels waardoor kinderen nog meer kunnen genieten van hun winkelbezoek. ToyChamp is een plek waar kinderdromen werkelijkheid worden.’’

 

Voor ToyChamp is Pay. hét totaalpakket

De formule van ToyChamp is enorm succesvol. Het bedrijf speelt strategisch in op huidige ontwikkelingen die andere speelgoedketens links laten liggen. ToyChamp weet dat een bezoek aan een speelgoedwinkel geen korte pit stop meer is; het heeft tegenwoordig meer weg van een familie uitstapje. De online webshop is daar een verlengde van. Is een product in de winkel niet op voorraad of heeft een klant elders een product gezien, maar kan hij het niet vinden in de winkel? Bij ToyChamp is dat geen probleem. Klanten krijgen ook de optie om in de speelgoedwinkel gemakkelijk online een bestelling te plaatsen én te betalen.

Kathleen: ‘‘Dit is waar de dienstverlening van Pay. ons volledig ondersteunt. Eerder werkten we met een andere Payment Service Provider maar we hebben besloten om over te stappen. Pay. faciliteert niet alleen veilige online betalingen, maar biedt ook een breed aanbod van betaalmethoden aan én ze hebben gemakkelijke koppelingen. Het laatste punt was van essentieel belang voor de online webshop van ToyChamp. We wilden namelijk overstappen naar Magento, maar we huiverden een beetje voor het overstapproces. Omdat onze webbouwer erg te spreken was over de probleemloze en gemakkelijke Pay. koppeling hebben we, zonder ook maar even te twijfelen, gelijk de overstap naar Pay. in gang gezet. Tot de dag van vandaag zijn we daar erg over te spreken.’’

De koppeling met Pay. was binnen no time geregeld. Het snelle en persoonlijke contact met de accountmanager bij de overstap hebben we als erg prettig ervaren. Pay. is alles wat je zoekt in een Payment Service Provider die zo een belangrijk onderdeel uitmaakt van de wereld van online betalingen. Wij hebben in ieder geval een zorg minder; onze online betalingen verlopen veilig én snel!

Trek de beleving door naar online voor (meer) succes

Er wordt vaak gezegd dat er door E-tail een verschuiving plaatsvindt waardoor er steeds minder belangstelling is voor de fysieke retailer. Deze redenering kan makkelijk worden ontkracht; het heeft allemaal te maken met de manier waarop je omgaat met de laatste e-commerce ontwikkelingen en technieken. Key hierin is het combineren van het online en offline aanbod om (toekomstige) klanten service op maat aan te bieden. Dit is precies wat speelgoedketen ToyChamp doet: en dan zie je dat E-tail vooral een aanvulling is op retail.

De fysieke winkel van ToyChamp genereert een groot deel van de omzet, maar de online webshop mag hier niet in worden vergeten. In de webshop vormt niet alleen het productaanbod een rol, maar vooral het betaalgemak, ook wel ‘de betaalbeleving’. Kathleen knikt instemmend: ‘‘Net zoals we in de fysieke winkel willen voldoen aan de (betaal)behoeften van onze klanten, willen we dat ook online doen. En dat gebeurt seamless en probleemloos met de hulp van Pay. Dit doen ze niet alleen door veilige online betalingen te faciliteren, maar ook door onze klanten de keuze te geven uit veel verschillende betaalmethoden. Er is écht voor ieder wat wils: zowel voor onze Nederlandse als onze Belgische klanten. Via Pay. bieden we verschillende betaalmethoden aan, waaronder iDEAL, Visa, AfterPay, PayPal en Bancontact.’’

Met Pay. als Payment Service Provider bieden we onze klanten een zo volledig mogelijke online betaalervaring. Als vooraanstaande betaalpartner loopt Pay. voor op de laatste payment ontwikkelingen en brainstormen collega’s van Pay. maar al te graag met ons om de nieuwe mogelijkheden online door te voeren.

De grootste speelgoedwebshop van de Benelux

Met een totaal van 29 winkels in België en Nederland gaat ToyChamp gestaag door met haar groei. In de komende jaren zal de speelgoedketen nog heel wat nieuwe winkels openen Om die reden heeft de retailer miljoenen geïnvesteerd in de organisatie en logistiek van de verdere uitbreiding.

 

Toychamp logo aap

 

Volgens Kathleen is dat nog maar het begin: ‘‘We willen echt verder voortbouwen op exclusiviteit, beleving en creativiteit. Dat is waar ToyChamp zich onderscheidt van andere speelgoedwinkels. Met zulke groeidoelstellingen moeten er nog flink wat handen uit de mouwen worden gestoken. Bij ToyChamp geloven we er heilig in dat we er samen met Pay. een succes van gaan maken om de grootste speelgoedwebshop van de Benelux te worden!’’