Benieuwd naar al onze toffe projecten? - Pay.

Klantcase: Ciao Bambino

Geschreven door PAY. | 15-sep-2022 13:01:34

Het avontuur van Ciao Bambino begon in september 2017. Het Belgisch ondernemerspaar Daisy Blavier en Rodrique Tournel droomde ervan om als zelfstandige ondernemers te werk te gaan. En dat is gelukt: door hun proactieve houding en ondernemersdrift is Ciao Bambino ontstaan.

Ciao Bambino is een babyspecialzaak. In de one-stop-shop boetiek-stijl winkel kunnen kersverse ouders terecht voor stijlvolle en kwalitatieve baby accessoires: van speelgoed tot kinderwagens en babykleding. Naast de bestaande online dienstverlening die helpt bij het opstellen en samenstellen van geboortelijsten, heeft Ciao Bambino sinds 20 april 2020 ook een online webshop. In de webshop kunnen klanten terecht voor verschillende babykleding -en accessoires.

 

Ciao Bambino: kritisch met oog voor kwaliteit

Tegenwoordig is Ciao Bambino een online en fysieke (web)shop in één. Met het opzetten van de e-commerce onderneming zagen Daisy en Rodrique een mooie kans om te voldoen aan de behoeften van een specifieke nichemarkt, namelijk: ouders die met de geboorte van hun baby op een hoogtepunt in hun leven zijn. Ciao Bambino heeft deze mogelijkheid met beide handen aangenomen en er een succes van gemaakt.

 

‘Dat komt ook omdat klantvriendelijkheid, service en kwaliteit te allen tijde centraal staan,’’ vult Rodrique, Managing Director bij Ciao Bambino aan. ‘‘We zijn kritische verkopers en leggen de lat hoog. De achterliggende gedachte bij de inkoop én de verkoop van producten is dat ook wij tevreden zijn met de kwaliteit. Alleen dan kan je het product op de juiste manier verkopen aan de klant. En in combinatie met onze online en offline servicegerichtheid kiezen onze klanten maar al te graag voor Ciao Bambino’’.

 

Starten én groeien in een stroomversnelling

Als startende e-commerce onderneming begin je niet zomaar een online webshop. Het kost veel tijd, geld en energie. Daarnaast is, door het toenemend aantal online consumenten, enkel focussen op een fysieke winkel geen optie meer.

Ondanks dit gegeven zijn startende ondernemingen alsnog voorzichtig. Een net opgezette webshop kent, net zoals een fysieke winkel, een lange aanloopperiode voordat het een succes wordt. ‘‘Dat is waar het bij ons een beetje anders is gelopen,’’ lacht Rodrique. ‘‘Daisy en ik vonden binnen drie maanden tijd een geschikt winkelpand. Voor we het wisten, openden we officieel een fysieke winkel in Sint-Truiden waarna de verkoop explosief is gegaan! Maar nu, met de huidige situatie omtrent het coronavirus, merken we dat online verkopen belangrijker is dan ooit. Daar moeten we nu volledig op focussen.’’

 

Pay. ontzorgt ook achter de schermen

Een Payment Service Provider is een betaaldienstverlener die webwinkeliers niet alleen voorziet in het faciliteren van veilige online en offline betalingen. Er worden steeds vaker extra diensten aangeboden zoals Pay. dat ook doet door meerdere bankaccounts te koppelen of door de mogelijkheid te geven uitbetalingsfrequenties in te stellen. En dat allemaal in één platform om het ondernemen een stukje gemakkelijker te maken. Rodrique: ‘‘Pay. faciliteert niet alleen online betalingen, maar ontzorgt ons ook achter de schermen. En dat vinden wij bij Ciao Bambino ontzettend fijn. Mede hierdoor kunnen wij ons volledig focussen op de voorkant van de online webshop. Alle betalingen verlopen vlekkeloos waardoor we ook minder werk hebben in de back office. Daarnaast maken we met veel plezier gebruik van de Pay. app waar we snel onze verkopen kunnen opvolgen, ook als we niet achter de PC zitten. In de toekomst willen we misschien ook gebruik gaan maken van de custom betaallinks, zodat we die vrijgekomen tijd dan ook weer in onze zaak kunnen investeren.’’

Voor Ciao Bambino was deze ontwikkeling tegelijkertijd ook het moment waar de tekortkoming van het back-end platform van haar vorige betaalpartner naar boven borrelde. In e-commerce focussen ondernemingen zich in eerste instantie op de voorkant, ook wel de ‘front-end’ van het online verkoopkanaal. Het doel is om de front-end winkel -én betaalervaring voor klanten zo prettig en soepel mogelijk te maken, maar de processen back-end moeten ook goed werken en mogen zeker niet worden vergeten.

‘‘Daar sluit ik mij volledig bij aan,’’ zegt Rodrique. ‘‘Daarom is de gebruiksvriendelijkheid van het back-end Pay. platform een wereld van verschil. Het dashboard geeft in één oogopslag alle belangrijke betaalinformatie weer zoals de laatste online betalingen en clearingen evenals een omzetoverzicht van de laatste transacties. Het platform geeft zelfs inzicht in de meest gebruikte betaalmethoden per land. Hierdoor kunnen wij bijvoorbeeld zien dat de belangrijkste mix van betaalmethoden voor onze Belgische klanten Bancontact, VISA, Mastercard en Payconiq zijn. Dit is een erg handige functionaliteit als we onze business naar andere landen gaan uitbreiden.’’

 

Het (online) winkelen gaat gewoon door

Het coronavirus heeft, ondanks de versoepelingen die in veel landen vanaf 11 mei in zijn gegaan, de wereld nog steeds in haar greep. Ook in België zijn er strenge maatregelen genomen die tot de dag van vandaag voelbaar zijn in alle sectoren.

Op de vraag of Ciao Bambino iets heeft gemerkt van het coronavirus is het antwoord stellig ‘ja’. Rodrique: ‘‘We hebben in het begin zelfs besloten om de fysieke winkel eerder te sluiten, omdat we het niet verantwoordelijk vonden om open te blijven. Online merken we dat er veel babyproducten worden aangeschaft omdat klanten geen ander ‘fysiek’ alternatief hebben om te winkelen. In die zin kunnen we zeggen dat corona de groei van onze net opgestarte online webshop toch wel een duwtje in de juiste richting heeft gegeven. En samenwerken met een Payment Service Provider als Pay. heeft daar zeker ook aan bijgedragen.’’