Proefballonnetje?

Afgelopen weekend verscheen er in De Telegraaf een bericht over de beveiliging van betaalmethodes via online apparaten. Gesuggereerd werd dat vanaf 2018 alle betalingen boven de 10 euro vanaf een mobiel apparaat extra beveiligd zouden moeten worden met een 'pasjeskastje'.

Las je vervolgens het premium artikel van de telegraaf, dan werd het bericht door diverse marktpartijen al gerelativeerd. Het is slechts een voorstel van de EBA (European Banking Association) met als doel om fraude te verminderen.

In bepaalde landen zou dit een perfecte toevoeging zijn, daar wordt online nogal wat gefraudeerd. In Nederland is het volgens ons nu al goed geregeld, die mening deelt ook de betaalvereniging welke onder andere iDEAL beheert.

Proefballonnetje?
01-11-2016

Ondersteunen bij fraudepreventie is één van de hoofdtaken van een payment service provider, het standaard afdwingen van autorisatie door middel van een 'pasjeskastje' vinden wij te kort door de bocht.

De merchant dient zelf een gewogen afweging te maken in de mate van autorisatie controle. Soms is een lichtere autorisatie met een klein beetje risico onder aan de streep voordeliger dan een 100% sluitende fraudeprotectie met mogelijke conversiedaling. Deze afweging gebeurt al jaren met creditcardbetalingen, waarbij selectief een 3D secure autorisatie kan worden geforceerd. Om nu loyale kopers te verplichten met 3D secure af te rekenen terwijl zij al eerder een betaling hebben gedaan, wellicht vanaf dezelfde kaart, voelt voor ons als overreacting.

Pay.nl gelooft niet in de haalbaarheid om dit plan in heel Europa in te voeren, daarom parkeren we het idee nog even onder de noemer: 'proefballonnetje'. Zeker als we kijken naar de Nederlandse betalingen, waar alles erg goed geregeld is lijkt ons dit plan niet alleen slecht voor de consument en de webshop, maar ook voor de banken zelf.

Met de komst van de Payment Services Directive (PSD II; intreding begin 2017) ontstaat er namelijk wetgeving waar innovatie wordt gestimuleerd door meer openheid van de banksystemen. Het verplicht invoeren van het gevreesde pasjeskastje bij betalingen via een mobiel device bewerkstelligt juist het tegenovergestelde; eenheidsworst vanuit de banken.

Conclusie: Ondanks de tientallen e-mails die wij van onze klanten hebben ontvangen met vragen, rest ons niets anders dan te melden: 'blijf kalm, blijf op de hoogte, Vanzelfsprekend'.

Pay.nl tweets

Vanaf vandaag is Klarna als achteraf betaalmethode beschikbaar voor uw Nederlandse, Duitse en Oostenrijkse klanten.… https://t.co/cTW8CvVOVT