Pin problemen WorldLine (WIPAY Platform)

Als u een pinterminal via Pay.nl heeft dan is de kans groot dat de transacties via het Wordline netwerk wordt verwerkt. Afgelopen vrijdagmiddag om 15:00 uur zijn er echter bij WorldLine diverse verstoringen opgetreden waardoor:

  1. De verbinding met deze server is verbroken (in alle gevallen)
  2. Instellingen kunnen zijn verdwenen (gemiddelde kans)
  3. De terminal permanent niet meer kan werken (kleine kans)
U merkt deze storing doordat uw pinterminal aangeeft: “Geen Kassa verbinding” of doordat de transactie niet op uw pinterminal verschijnt vanuit uw kassa.

Pay.nl monitort het verkeer richting het WorldLine platform nauwkeurig. Indien er klanten handmatig willen overschakelen naar het Pay.nl platform dan is dit mogelijk. Hier zullen wij geen extra kosten voor rekenen. Pay.nl neemt contact met u op zodra wij een melding ontvangen van een mislukte betaling. U kunt echter ook zelf Pay.nl bellen via 088-88 666 22. Ons kantoor is dit weekend ook geopend om u ondersteuning te geven.

Tijdelijk noodscenario: "Pin gateway wijzigen"

Het is mogelijk om de transacties via het pinnetwerk van Pay.nl te laten lopen. Hiervoor dient u de pin gateway te wijzigen naar pin.pay.nl. In het instructiefilmpje hiernaast wordt uitgelegd hoe u dit kunt doen. Een handleiding is tevens beschikbaar via de onderstaande button.

download handleiding

Veelgestelde vragen


  1. Hoe kan ik zien via welk GateWay mijn terminal verbonden is?
    Log in op uw Pay.nl account en bekijk via “Beheren” -> “Pin Terminals” de Termninal GateWay.
    Staat hier: Wipay2, dan is uw terminal verbonden met WorldLine.
    Staat hier Pin.pay.nl of een soortgelijke server, dan bent u verbonden met de Terminal GateWay van Pay.nl. U kunt dan ook de status van de connectie zien.
  2. Moet ik later weer wijzigingen doen?
    De tijdelijke server welke u nu gebruikt is mogelijk een noodvoorziening. Zodra WorldLine de techniek in orde heeft, zullen wij contact met u opnemen om de instellingen weer terug te draaien.
  3. Ik ben geen klant van Pay.nl, maar heb wel last van de worldLine storing, kunt u mij helpen?
    Nee, u dient contact op te nemen met uw accountmanager bij WorldLine of met uw kassa leverancier.

Actuele status

Op status-pay.nl vindt u, naast de actuele status van het pinnetwerk, een overzicht van de meest recente updates.

Vrijdagmiddag om 15:07 uur ondervond onze monitoring lichte uitval op het WiPay platform. Na contact met WorldLine te hebben gezocht is er om 15:31 een officiele storingsmelding door WorldLine bevestigd. Het probleem lag bij de hoster van WiPay. Op dat moment zou het incident slechts enkele minuten duren. Klanten welke hinder ondervinden zijn verhuisd naar een backuproute. Tegen de avond was de storing niet verholpen, maar aangezien de meeste winkels gesloten waren is er hier verder geen hinder van ondervonden.

Zaterdagochtend om 07:35 uur is er door WorldLine een backupoplossing online gezet welke tot zaterdagavond 22:00 uur succesvol heeft gedraaid. Vervolgens zijn er ook verstoringen opgetreden op deze locatie.

Het is WorldLine niet gelukt de dienstverlening te continueren. Zondagochtend om 08:30 uur is Pay.nl begonnen klanten welke een transactie proberen uit te voeren pro-actief te benaderen om handmatig wijzigingen in de terminal door te voeren. De connectie met het WorldLine platform is vervangen door een connectie met een tijdelijk Pay.nl platform.

Zondag om 12:00 uur is er een crissisteam van WorldLine geformeerd om de problemen sneller op te lossen.

Zondag om 15:10 uur ontvingen we het volgende bericht van WorldLine: “Helaas ondervinden we momenteel wederom problemen met de beschikbaarheid van de Worldline Webshop Instore Payments dienst. Dit is wederom veroorzaakt door een storing in een datacenter. Op dit moment is de oorzaak van de verstoring vastgesteld en wordt er hard gewerkt om de dienst zo snel mogelijk weer online te brengen. Door de aard van de storing is het momenteel nog niet vast te stellen wanneer deze opgelost zal zijn. Hierdoor onderzoeken wij tevens de mogelijkheid om uit te wijken naar een alternatief datacenter. Excuses voor het ongemak.”

Zondag om 16:00 uur ontvingen we de melding dat er bij een andere hostingprovider een nieuwe pin gateway wordt opgezet. Op dat moment had Pay.nl elke klant welke op zondag open was reeds overgezet naar haar eigen backupoplossing.

Zondagavond om 20:00 uur meldt WorldLine dat er een tweede pinserver is opgeleverd. Pay.nl zal echter de terminals die vandaag zijn overgezet op het backupnetwerk, voorlopig hierop laten draaien.

Zondagavond om 23:09 uur is de test voor de vervangende WorldLine server door ons afgerond. De resultaten zijn ongeveer gelijk aan de originele server. Het is dus mogelijk om zowel terminals op het Pay.nl platform als het WorldLine platform in te stellen.