iDEAL terugboeken niet mogelijk

In de uitzending van TROS Opgelicht?! van 6 december 2016, waar deze weken de focus ligt op Cybercrime, kwam een item voorbij over de "terugboekbaarheid van iDEAL". Deze berichtgeving is echter niet juist, eenmaal een betaling verricht aan uw webshop is deze betaling gegarandeerd.

Nu de eerste vragen van onze klanten binnen druppelen over de zekerheid van iDEAL, maken we graag van de mogelijkheid gebruik om hierop te reageren.

Bekijk de uitzending
iDEAL terugboeken niet mogelijk
07-12-2016
Een bestelling dient altijd door een separaat communicatie bericht op betaald te worden gezet. Indien u op uw bedankpagina toch de bestelling wilt updaten, voer dan altijd eerst een transaction::info check uit.

Betaalstatus

De leverancier van iDEAL van de genoemde webshop maakt onderscheid binnen de betaalopdracht. Zij spreekt over een ‘betalingsbevesting die los staat van de betaalstatus’. In Pay.nl is dit niet mogelijk. U kunt een iDEAL transactie starten, waarna wij u een PENDING status sturen. De bestelling is in afwachting van betaling.

Zodra deze betaling succesvol is afgerond sturen wij u een betalingsbevestiging en wordt de status van de bestelling gewijzigd in uw webshop. Tevens ziet u in uw admin panel, de pay.nl smartphone app dat de status van de betaling PAID is. Vervolgens wordt de betaling naar uw rekening overgemaakt.

Kan een iDEAL betaling worden teruggedraaid door de koper of bank?
Nee, een iDEAL betaling is een directe overboeking. Deze kan niet worden teruggedraaid door een derde partij.

Wat is het standpunt van Pay.nl hierin?
Pay.nl ondersteunt de zekerheid van iDEAL, echter indien de koper een dispuut start in pay.nl en de webshop heeft willens en wetens de koper opgelicht, dan kunnen wij u verplichten het bedrag terug te betalen.

Conclusie
Pay.nl ondersteunt de zekerheid van iDEAL, echter indien de koper een dispuut start in pay.nl en de webshop heeft willens en wetens de koper opgelicht, dan kunnen wij u verplichten het bedrag terug te betalen.

iDEAL fraude onder de loep

De desbetreffende Merchant maakte gebruik van een basic iDEAL module van een bank. Bij deze Basic Module moet de merchant zelf handmatig de betaling controleren. De consument heeft de returnURL van deze webshop handmatig aangepast. Vervolgens heeft de webshop de status uit deze URL gebruikt om de status van de betaling te controleren. Bij deze basic module is er geen terugkoppeling van de status via een exchange url naar de webshop. De merchant heeft er voor gekozen om de status uit de URL te gebruiken om zijn betaalproces te automatiseren.

Techniek in orde, misbruik voorkomen

Wanneer een Merchant van Pay.nl de exchange correct gebruikt, dan is dat probleem onmogelijk. Deze URL ziet de bezoeker namelijk niet en deze kan hij dan ook niet simpel aanpassen. Eventueel kan de webshop op de return pagina (en de exchange url) controleren wat de status van de betaling is, door het aanroepen van onze transaction::info-api.

In alle door ons aangeboden plugins is deze techniek volledig verwerkt, u hoeft zich hierover dus geen zorgen te maken. Maakt u gebruik van een eigen implementatie? raadpleeg dan onze SDK op Github.

Download via Github

GERELATEERD NIEUWS


  • Hoe worden online aankopen betaald?
    Het afgelopen half jaar is het betaallandschap niet…
    lees verder
  • Pay.nl verwelkomt nieuwe iDEAL bank: bunq
    Vandaag is er een nieuwe bank toegevoegd aan…
    lees verder
  • Pay.nl voorop in innovatieve ontwikkelingen iDEAL
    iDEAL-beheerder Betaalvereniging Nederland, heeft op de valreep van…
    lees verder

Pay.nl tweets

Vanwege een storing bij Ziggo is onze helpdesk momenteel telefonisch niet bereikbaar.